Meshuggah - Obzen

Meshuggah - Obzen

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Richard G. : De meest invloedrijke band op het gebied van experimentele extreme metal is terug! Drie jaar na het zelfs voor Meshuggah begrippen onconventionele 'Catch 33' komt men met het nieuwe album 'Obzen' en de nieuwsgierigheid naar de weg die men nu weer is ingeslagen is zoals altijd bijzonder groot. Wat dat betreft zet opener 'Combustion' de trouwe fan direct op het verkeerde been: het is zo'n beetje het meest straight-forward thrash nummer sinds 'Contradictions Collapse'! Zouden de gekke Zweden in een soort van hypercorrectie op hun experimenteerdrift een trip terug in de tijd genomen hebben?

Niets van dat al! Nummer voor nummer lijkt de complexiteit op 'Obzen' toe te nemen, culminerend in het machtige negen minuten durende 'Dancers To A Discordant System', vol met de rare ritmische bokkensprongen die we van de heren gewend zijn. Toch lijkt men op 'Obzen' ervoor gekozen te hebben om hun status te consolideren in plaats zich nog sterker als de grote metalvernieuwers te profileren. Zoals Tomas Haake in het interview deze maand al aangeeft kan ieder nummer van 'Obzen' wel gelinkt worden aan een bepaalde fase in de lange muzikale carrière van de band.

Overigens neemt dit niets weg van de intrinsieke kwaliteit van de nieuwe Meshuggah! Er valt nog steeds meer dan genoeg te genieten voor de liefhebber. Het riff-patroon van een nummer als 'Bleed' is nog steeds compleet ondoorgrondbaar voor zowel kenner als leek en de terugkeer van de dissonante totaal a-ritmische en breed uitwaaierende solo's van de heer Thordendal levert een aantal bijzonder prettige momenten op. 'Obzen' is minder grensverleggend dan 'Destroy Erase Improve' of 'Chaosphere' en minder experimenteel dan 'Catch 33', maar nog steeds een übergeniale plaat. Meshuggah heeft hun toch al ongeëvenaarde vakmanschap geperfectioneerd binnen hun zelfgedefinieerde framework van extreme metal.