Machinae Supremacy - Overworld

Machinae Supremacy - Overworld

Label : Spinefarm | Archiveer onder industrial / ebm

Frank D. : "Back to the front, zingt Hetfield op de achtergrond als ik me na een tweetal maanden sabbatical weer meldt bij mijn chef. "Ah! Welkom terug! klinkt het en direct vliegt er een pakketje in mijn richting. Met een glimlach wandel ik terug naar mijn stoel en laadt de eerste schijf. Machinae Supremacy? Nooit van gehoord. Zodra de klanken mijn oren bereiken ga ik er eens goed voor zitten. De puta madre! Deze Zweedse groep klinkt erg veelbelovend.

Direct vanaf de titeltrack 'Overworld' is duidelijk dat we met een hoogvlieger hebben te maken. Sodeju, de laatste maanden voor mijn kleine vakantie dacht ik wel eens dat ik alles langzaam wel gehoord had, maar zie hier twee seconden terug en een juweeltje als 'Overworld' komt langs. De mannen spelen een bombastische soundtrack-achtige metal die vakkundig wordt vermalen met sporen van industrial invloeden. Het resultaat laat denken aan een kruising van HIM aan de coke, Apocalyptica (met zang), Pain op downers en Lacuna Coil. Een ding is duidelijk: het is een pakkend, melodisch en typisch Scandinavisch geluid. Extra compliment gaat naar zanger Stjarnstrom die het perfecte stemgeluid heeft om de stemmingswisselingen van de muziek te dragen. Hulde, hulde, hulde. Een nummer als het rustige 'Skin' verschilt als dag en nacht van opzwepende tracks als 'Truth Of Tomorrow' en 'Edge And Pearl', maar een ding hebben ze gemeen, ze staan als een huis. Absoluut hoogtepunt is 'Gimme More (Sid)' waarin Britney Spears enige therapeutische trappen onder haar kont krijgt. Dit is stomweg een heerlijk album en de perfecte "welkom terug schijf.

Kort en goed, met dit 'Overworld' brengt Machinae Supremacy zijn tweede album uit bij Spinefarm en ik hoop dat het zeker niet het laatste zal zijn. Deze band verdient een doorbraak naar het grote publiek. Hoewel, als je op geheel eigen kracht al 100.000 downloads per maand weet te genereren, vraag ik me wel af of deze band mijn ondersteuning nog wel nodig heeft. Met andere woorden, aanrader!