Exciter - Thrash Speed Burn

Exciter - Thrash Speed Burn

Label : Massacre | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : Exciter is terug, en hoe! De vaandeldragers van de jaren tachtig Canadese metal, samen met Anvil en Rapid Tears, hebben na een pauze van zo'n acht jaar het eindelijk aangedurfd om een opvolger van het in 2000 verschenen 'Blood Of Tyrants' uit te brengen. Natuurlijk werd er in 2004 nog een plaat uitgebracht met de titel 'New Testament', maar dit was meer een verzamelaar met nieuw opgenomen klassiekers uit het totale oevre van de band. In de jaren tachtig was ik een groot liefhebber van de ruige heavy metal van deze band en ook nu nog zijn hun eerste drie platen met grote regelmaat in mijn CD-speler te vinden. Na een behoorlijk aantal mindere releases was men eind jaren negentig weer in staat om de draad goed op te pakken met prima platen zoals 'The Dark Command' en het reeds genoemde 'Blood Of Tyrants'. Zanger van het eerste uur Dan Beehler wordt door ondergetekende node gemist, maar Jacques Belanger wist zijn niveau toch aardig te benaderen. Helaas verliet ook meneer Belanger de band en heeft men nu in de mij totaal onbekende Kenny Winter de zoveelste zanger van dienst te pakken, wel eentje die behoorlijk wat weg heeft van Dan Beehler overigens.

De muziek wordt nog steeds gedomineerd door de snelle en soms wat rommelig overkomende riffs van oer-lid John Ricci en anno 2008 klinkt dat nog steeds vrij aardig moet ik zeggen. Het moge duidelijk zijn dat de nummers van Exciter verre van origineel zijn, maar speedy tracks zoals 'Thrash Speed Burn', Massacre Mountain' en 'Demon's Gate' weten bij een verstokte jaren tachtig liefhebber zoals ik toch een grote glimlach om zijn gezicht te toveren. Het zeer rauwe geluid past perfect binnen het beperkte muzikale spectrum van de band evenals de schreeuwerige zang van nieuwkomer Kenny Winter. Exciter blijft gewoon doen waar het goed in is, ondanks het feit dat dit slechts een zeer kleine doelgroep aan zal spreken en wetende dat het niveau van de drie eerste platen nooit meer gevenaard zal worden. Dat neemt niet weg dat ik me me in ieder geval behoorlijk goed vermaakt heb met deze 'Thrash Speed Burn' en dat ik veel respect kan opbrengen voor een band die verkiest om zich niet te verloochenen en zo dicht bij zijn roots blijft.