Stefan Elmgren's Full Strike - Stefan Elmgren’s Full Strike

Label : Spitfire Records | Archiveer onder

Ferdi : Nooit gedacht dat ik ooit nog eens de missing link zou vinden tussen HammerFall en Lost Horizon. Stefan Elmgren zullen de meeste van jullie wel kennen als de gitarist van Hammerfall. Daarvoor speelde hij gitaar in de band Highlander (nu Lost Horizon) waar hij muziek maakte met zanger Niclas Johnsson die op zijn beurt weer de opvolger was van een zekere Joacim Cans. Samen met deze Niclas heeft hij nu een project onder de naam Full Strike.

Op deze cd gaat hij door waar Hammerfall ophoudt: pure Zweedse heavy metal met een hoog meezinggehalte. Het is niet superorigineel of wereldschokkend wat Stefan met Full Strike doet, maar de reden dat ik zo verzot ben op deze plaat is omdat alles tot in de puntjes is uitgevoerd. Alle elf nummers zijn spannende composities, en daar is gewoon geen speld tussen te krijgen. Uitschieters zijn er zeker, en dan denk ik met name aan Enlighten Me, We Will Rise, Metal Mind en Force Of The World. Klassenummers, die wekenlang in je kop blijven steken. De opbouw mag dan vrij standaard zijn (intro - verse- bridge - prechorus - chorus - verse - chorus - outtro), alle nummers zitten bol van de spanning en klinken precies zoals metal hoort te klinken.

De muzikale capaciteiten van Stefan staan buiten kijf. In Hammerfall is hij weliswaar de drijvende kracht achter de band, compositorisch staat hij in de schaduw van Oscar en Joacim. Op zijn eigen cd kan hij zich volledig richten op zijn eigen composities. Dit resulteert in een cd die minder is georinteerd op een beukende slaggitaar en vloeiende zanglijnen, maar meer op sterke melodien en goede solo's. De muziek op We Will Rise mag dan wel niet origineel heten, melodieuze metal wordt zelden zo goed uitgevoerd als hier.