Axel Rudi Pell - Live Over Europe

Axel Rudi Pell - Live Over Europe

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: DVD/Video

Sjak : 'Live Over Europe' is na 'Knight Treasures' de tweede dubbel-DVD van de Duitse Ritchie Blackmore en ook ditmaal is het geleverde het bekijken en beluisteren meer dan waard. Op de eerste DVD vinden we het totale optreden van de band op het Rock Hard festival van 2007 en dit schijfje alleen rechtvaardigt de aanschaf van 'Live Over Europe' al. De band is in topvorm en met name zanger Johnny Goeili en gitarist/bandleider Axel Rudi Pell overtuigen. Dat levert de nodige mooie momenten op en nummers als 'Fool Fool', 'Masquarade Ball/Casbah', 'Tear Down The Walls' en vooral de Rainbow-cover 'Temple Of The King' worden prima vertolkt.

In tegenstelling tot het professioneel opgenomen optreden op het Rock Hard festival bevat het tweede schijfje bootleg-opnamen van diverse optredens die de band de afgelopen periode heeft afgewerkt (zoals onder andere Bang Your Head, Wacken Open Air en Sweden Rock). Hoewel dit interessant is voor de fans van meneer Pell, kan ik me voorstellen dat de matige beeld- en geluidskwaliteit de gemiddelde metal fan af zal schrikken. Verder worden er nogal wat nummers gespeeld die ook al op de eerste DVD te vinden zijn en dus vraag ik me af op deze bootleg-DVD vaak in de DVD-speler te vinden zal zijn. Je moet deze dubbel-DVD dan ook vooral aanschaffen voor het Rock Hard optreden (want dat is gewoon zeer goed) en de bootleg-opnamen als bonus-materiaal zien, wat je zo af en toe eens zult bekijken. Wat voor mij als een paal boven water staat is echter dat Axel Rudi Pell andermaal een prima product heeft afgeleverd en dat het zo onderhand eens tijd wordt dat hij buiten Duitsland ook eens op waarde wordt geschat. Liefhebbers van jaren tachtig metal met veel Rainbow- en Dio-invloeden kunnen weer blindelings hun slag slaan.