Audrey Horne - Le Fol

Audrey Horne - Le Fol

Label : Indie Recordings | Archiveer onder hardrock / aor

Jasper : Een band met als meest prominente leden King van Gorgoroth en Ice Dale van Enslaved? Dat moet haast wel een oorverdovende pot christen-hatende metal opleveren, dacht je niet? Fout! Met Audrey Horne zoeken de twee black metal veteranen naar wereldwijde erkenning buiten de metal grenzen. Deze lauwe, nogal anonieme alternatieve rock band moet daar voor gaan zorgen.

'Le Fol' is alweer het tweede wapenfeit van deze Noorse groep, die in eigen land verkoop records breekt en nu Europa als volgend doel bombarderen. Of het ze gaat lukken is een andere verhaal. Dat 'Le Fol' geproduceerd werd door Joe Baresi (Tool en Queens Of The Stone Age) doet het beste vermoeden en het totaalgeluid van de band staat ook prachtig op plaat. Maar een eigen gezicht zoals die twee bands? Ik dacht het niet. De nasale stem van zanger Toschie mist de benodigde x-factor die Maynard James Keenan of Josh Homme overduidelijk wel bezitten. Daarbij klinkt het gitaarspel van Ice Dale dan wel een stuk gevarieerder en persoonlijker dan de legioenen andere bands in het genre vandaag, maar zijn de composities dan weer zo clichmatig dat het niet mag baten. De nummers van 'Le Fol' hadden stuk voor stuk ook makkelijk op een moderne Bon Jovi plaat kunnen staan. En dat is geen compliment want die (ex-)poedelhoofden zijn al jaren hersendood. Nee, het zou mij persoonlijk hoogst verbazen als deze matige hardrock hap potten gaat breken buiten Noorwegen. Dat doet onze Kane ook niet in het buitenland, en het spijt me voor Audrey Horne, maar over een dergelijk niveau hebben we het hier helaas.