Kingdom of Sorrow - Kingdom of Sorrow

Kingdom of Sorrow - Kingdom of Sorrow

Label : Relapse | Archiveer onder metalcore

Menno : Kingdom of Sorrow is het nieuwe geesteskindje van Hatebreed brulboei Jamey Jasta en Down/Crowbar mastermind Kirk Windstein. Waneer personen van zulk metalen kaliber hun krachten besluiten te bundelen weet je gewoon dat een prima muzikaal product niet ver weg is. Zo ook bij Kingdom of Sorrow.

Het is niet moeilijk voor te stellen hoe de elf nummers vertegenwoordigd op 'Kingdom of Sorrow' klinken. Desondanks heb ik enige moeite ervaren tijdens het indelen van deze band onder het kopje 'metalcore'. Zo simpel ligt het nu eenmaal niet als iemand als Kirk Windstein verantwoordelijk is voor de meerderheid van de riffs. Sludge is een veel genoemde term, maar de breakdowns en snellere passages neigen met de werkelijk furieuze zang van Jasta gewoon automatisch naar het Hatebreed-verwante metalcore. Het fijne van deze plaat is dat Kirk en Jamey hebben besloten om de zangpartijen evenredig te verdelen, waardoor Jasta's overbekende, ontiegelijk brute stemgeluid geen dodelijk stempel drukt op de sfeer van de muziek. Wel moet ik toegeven dat de stemgeluiden van deze twee heren dusdanig van elkaar verschillen dat de partijen van Kirk een tikje minder door je speakers beuken. Anti-climax is een onterende term, maar ik denk dat u begrijpt wat ik bedoel.

Ik denk niet dat de heren met deze schijf een miljoenenpubliek aan zullen gaan spreken, daarvoor mist de muziek toch net een tikje eigen smoel, maar liefhebbers van Hatebreed en Crowbar kunnen gewoon blind op aanschaf over gaan. Lekkere schijf in deze tijden van erbarmelijk moderne bands.