Armory - The Dawn Of Enlightenment

Armory - The Dawn Of Enlightenment

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : In 2004 kwam de Amerikaanse power metal band Armory met het debuut 'The Dawn Of Enlightement' op de proppen, die men destijds als een demo presenteerde. De originele opnames van die demo heb ik niet gehoord, maar blijkbaar leden die aan een slecht geluid. Daarom besloot de band in 2006 om de plaat opnieuw in te spelen en met een nieuw artwork opnieuw uit te brengen.

Eind vorig jaar was deze heruitgave, en dus officiële debuut een feit. Als je de band zijn achtergrond niet weet, zal je gelijk denken dat we hier met een Italiaanse band te maken hebben. De melodieuze power metal doet namelijk heel erg denken aan bands zoals Labyrinth en Domine. Uiteraard zijn ook invloeden van vele Duitse collegae terug te horen, maar dat lijkt tegenwoordig onvermijdelijk in deze genre. Het maakt ook allemaal niet uit, want wanneer de band na de intro losbarst met 'Faith In Steel' krijg je een lekker potje power metal voor je kiezen die voldoet aan alle verwachtingen. De jongens beheersen hun instrumenten naar behoren en men heeft een zanger dis prima zijn mannetje staat, al moet ik toegeven dat hij soms een beetje tegen de valse aanzit ('Heart Of Dreams'). Helaas heeft de band wel alles volgens het boekje gedaan en neemt weinig risico's. De typische power metal riffs en talloze melodieën, ondersteund door keyboards hebben we misschien al te vaak gehoord. Op zich is dat helemaal niet storend, maar hierdoor ontbreekt het de band aan een eigen gezicht.

Vrijwel al de tien nummers op deze plaat zitten prima in elkaar en een absolute hoogtepunt is toch wel het dertien minutendurende titelnummer, met een prachtige Virgin Steele-achtige intro en vol zit met orkestrale klanken, ijskoude Amorphis-toetsen en Maiden-riffs. De band heeft echter de fout gemaakt die veel bands tegenwoordig maken; ze hebben de CD helemaal volgepropt waardoor de nummers op een gegeven moment eentonig gaan klinken en zelfs gaan vervelen. Zeventig minuten is echt te veel van het goede en gaat ten koste van de spontaniteit. Jammer!

Naast de eigen nummers is deze heruitgave aangevuld met een goede versie van Iron Maiden's 'Flight Of Icarus' en 'Dr. Wily' van het Nintendo-spel 'Mega Man 2'. Fans van melodieuze power metal moeten deze plaat maar eens gaan luisteren.