Draconian - Turning Season Within

Draconian - Turning Season Within

Label : Napalm Records | Archiveer onder doom metal

Kim : Dracocian begon veertien jaar geleden zijn loopbaan als death metal band, maar inmiddels is dit combo een van de meest toonaangevende (gothic) doom bands die er op onze aardbol rondlopen. Dat bewijzen ze door weer een meer dan uitstekende plaat af te leveren met 'Turning Season Within' (en eerlijk gezegd had ik ook niet anders verwacht).

Het tempo van dit nieuwe Draconian album ligt een stuk hoger ten opzichte van de vorige platen. Wees echter niet bevreesd; de melancholische, meeslepende gitaar- en drumgeluiden en de dramatische/ droevige sferen zijn nog steeds present/ kenmerkend voor Draconian. Toch zijn er ditmaal meerdere veranderingen doorgevoerd; zo heeft zangeres Lisa een prominentere rol gekregen en klinken de gitaargeluiden en grunts heftiger en rauwer dan voorheen. Een van de weinige nummers die me nog doet denken aan de sfeer van bijvoorbeeld het album 'Arcane Rain Fell Within', het tweede studioalbum, is 'Morphine Cloud'. Verder is de stof van de teksten typisch doom volgens het gebruikelijke stramien; hopeloze relaties en onmogelijke liefdes en hoe daar mee om te gaan. Het enige teleurstellende voor mij is dat we nog steeds niet getrakteerd worden op de cover 'Gothic van Paradise Lost die ons ooit beloofd was; zou mooi hebben gestaan als bonustrack op deze CD.

Mijn eindoordeel is dat ze er wederom in geslaagd zijn een heerlijk tragisch, betoverend mooi treurspel af te leveren met 'Turning Season Within'. Met dit album krijgt Draconian een eigen gezicht; er wordt een weg geopend naar een eigen identiteit. Wie Draconian nog niet kent, zou zich moeten schamen! Wanneer je een liefhebber bent van doom in de stijl van My Dying Bride, gemixt met een vleugje gothic moet deze plaat zeker een plaatsje geven in je CD collectie.