Ayreon - 01011001

Ayreon - 01011001

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : Vanaf 'The Final Experiment', uit 1995 daterend alweer, hebben albums onder de naam Ayreon eigenlijk nog nooit teleurgesteld. Met 'The Human Equation' bereikte het project onder leiding van Arjen Lucassen een voorlopig hoogtepunt maar ik denk dat die status bedreigd zal worden met de nieuweling '01011001', of ook wel simpelweg 'Y' genoemd.

Wederom en zoals altijd rekruteerde Lucassen een aantal zeer prominente zangers, zangeressen en muzikanten die stuk voor stuk allemaal een gedreven en ge├»nspireerde bijdrage doen. Een paar mensen deden al eens eerder mee maar ook zijn er een paar nieuwe namen, zoals Magnums' Bob Catley, King's X's Ty Tabor en Jorn Lande, zanger van onnoemlijk veel bands en projecten inmiddels en dat zijn er maar een paar. Opvallend is de aanwezigheid van een paar Nederlandse zangeressen: Anneke van Giersbergen, Simone Simons, Floor Jansen en Liselotte Hegt. Leuk om die samen op een plaat te horen. De stijl is zoals we die kennen van Ayreon; lekker zwaar, veel gitaar met keyboards en veel aandacht voor melodie en sfeer. Dat laatste maakt het dat ook dit album erg knalt en in de smaak valt. Met natuurlijk de vaste kracht op drums Ed Warby. Door een persoonlijke zware tijd (in het interview in deze uitgave daar meer over) die Arjen Lucassen beleefde is het meer dan ooit een heel knappe prestatie om zo'n geweldig album neer te zetten. Muziek als therapie, het is vaker gezegd en zoals blijkt uit '01011001' geloof ik daar meer dan ooit in. Het concept van de plaat is ook interessant en goed bij Ayreon passend. Een clich├ę, ik weet het maar het eerste hoogtepunt van 2008 is een feit.