Saint Deamon - In Shadows Lost From The Brave

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Saint Deamon is het geesteskind van ex-Dionysus drummer Ronny Milianowicz, die na zeven jaar trouwe dienst bij deze Duits/Zweedse band het tijd vond om eens iets nieuws op te starten. Hij nam Dionysus bassist Nobby Noberg mee en lijfde een oude vriend genaamd Toya Johansson in als gitarist en vond in de Noor Jan Thore Grefstad zijn ideale zanger. Het debuut 'In Shadows Lost From The Brave' bevat een elftal power metal songs (plus een intro) met de nodige epische invloeden die liefhebbers van dit genre ongetwijfeld zullen kunnen aanspreken.

Wellicht dat je wat zult moeten wennen aan de veelal in de hogere regionen verkerende stem van de heer Grefstad, maar het staat buiten kijf dat deze jongen kan zingen. Hij doet me in sommige nummers erg denken aan Jake Samuel van de zeer succesvolle band The Poodles. Het songmateriaal is lekker afwisselend en bevat zowel snelle beukers (zoals titelnummer 'In Shadows Lost From The Brave', waar een overduidelijk Helloween sausje overheen gegoten is overigens, en 'Black Symphony'), catchy power metal songs (de single 'My Heart', 'No Mans Land' en 'Run For Your Life', dat wel erg veel weg heeft van een nummer van The Poodles!) alsmede een ballad (het niet erg overtuigende 'My Sorrow'). Dit soort muziek heeft wel een goede productie nodig om echt goed tot zijn recht te komen en daar is door toedoen van Jens Bogren (die al gewerkt heeft met Dionysus, Hammerfall en Symphony X) in samenwerking met de band wel voor gezorgd. Met elke luisterbeurt wordt deze plaat sterker en ik zou dus zeer zeker niet afgaan op je eerste indruk, daar die je op het verkeerde been zou kunnen zetten. Frontiers is er weer in geslaagd een zeer interessante nieuwkomer te lanceren.