The Dillinger Escape Plan - Ire Works

The Dillinger Escape Plan - Ire Works

Label : Relapse | Archiveer onder different metal

Jasper : In het kader van beter laat dan nooit presenteer ik u trots: 'Ire Works', de nieuwe parel uit de Dillinger Escape Plan collectie. Als je de band een beetje gevolgd hebt de laatste tijd dan weet je dat ze nogal wat te verduren hebben gehad. Drummer Chris Pennie vertrok met ruzie naar Coheed And Cambria vlak voor de opname's en gitarist Ben Weinman speelde uit pure tijdnoot de hele plaat in met Meshuggah's drumcomputer. Gelukkig werd er met Gil Sharone toch nog op tijd een capable slagwerker gevonden en kwam alles goed.

Toch lijken het niet de ideale omstandigheden om een plaat in op te nemen, ook aangezien Pennie (een van de enige over gebleven originele leden) altijd veel invloed had op het schrijf proces. Is 'Ire Works' dan een jammerlijk overgangsplaatje geworden? Driewerf neen. Het lijkt wel of Ben en consorten alleen maar extra energie van de tegenslagen hebben gekregen. De band is na 'Miss Machine' alleen maar harder aan het experimenteren geslagen terwijl ook het liedje niet mocht worden vergeten. Het resultaat is niet (zoals ik soms om mij heen hoor) een 'Miss Machine'-light, maar juist de overtreffende trap.

Aan experiment dus geen gebrek; let op de geniale trompet in prijsnummer 'Milk Lizard', of de mix tussen math- en breakcore in 'When Acting As A Particle' dat klinkt alsof die griezel van Aphex Twin zelf een potje mee is komen blazen. Ook de melodie is weer niet afwezig, waarbij de eerder in interviews uitgesproken liefde voor Depeche Mode en (vooral) Faith No More ook eindelijk duidelijk op plaat is vastgelegd. Goed, het verschil met 'Miss Machine' is lang niet zo groot als eerder met 'Calculating Infinity', maar het is duidelijk dat er nog flink veel rek zit in het Dillinger geluid. Horen is geloven wat dat betreft. Binnenkort is de inwijdings ceremonie in Nederland, mis dit niet.