Eluveitie - Slania

Eluveitie - Slania

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Vera : Het was slechts een kwestie van tijd voor het kleurrijke, levendige gezelschap Eluveitie zou opgemerkt en getekend worden door een groot label. Deze zomer was de Zwitserse band present op tal van grote festivals en ook ondergetekende raakte weldra gefascineerd door het opzwepende Alpenbrouwsel dat de achtkoppige band ons voorschotelde. Tijdens één van deze festivals (Summer Breeze) speelden ze al een nieuw nummer en dat blijkt het titelnummer van het nieuwe album 'Slania' te zijn.

Eluveitie is dus een schoolvoorbeeld van een sterk groeiende band, en dat verdienen ze ook. Ze voegen daadwerkelijk iets toe aan de exploderende pagan metal scene met hun enthousiasme mix van melodieuze death metal - zanger Chrigel is dan ook een fervent Gotenburg scene fan - en authentieke folk met een breed arsenaal aan veelal akoestische instrumenten. 'Slania' is het eerste album voor broodheer Nuclear Blast en de minutieus uitgevoerde muziek kreeg een sprankelende mix van Jens Bogren in de befaamde Fascination Studios.

Het album opent met de Ierse traditional 'Samon'. Met zijn weemoed en bezwerend gefluister is mijn aandacht meteen gewekt. Dan schiet men los in een heerlijk potje ruige metal. De ruwe strot van Chrigel wordt geruggensteund door enige kloeke samenzang. Kortom 'Primordial Breath' zet meteen de toon en zal een heftig begin blijken van een topalbum. 'Inis Mona' combineert schreeuwerige zang met een Bretoens zeevaartlied, terwijl ik in het springerige 'Grey Sublime Archon' vooral oor heb voor de speciale folkloristische instrumenten die steeds aanwezig blijven, ook in op zich erg stevige knallers als 'Bloodstained Ground' en 'The Somber I Lay'. Het live gepresenteerde 'Slanias Song' valt zelfs een beetje uit de toon. Niet alleen omdat het door violiste Meri Tadic gezongen wordt, maar ook door zijn aanstekelijkheid om mee te zingen. Maar dat is dan weer prima om het publiek mee te krijgen tijdens de veelvuldige concerten. Tussen het stevige materiaal in worden er pure folk momenten ingelast die in de vorm van het instrumentale 'Giamonios' en het bloedmooie 'Anagantios' (met draailier en viool) de weemoed ten top drijven. 'Tarvos' en 'Calling The Rain' gooien alle remmen terug los, maar ook de folkinstrumenten blijven dit wilde patroon volgen. 'Slania' wordt beëindigd met het beklijvende 'Elembivos' dat leunt op een soort trance verwekkende koorzangen, maar tevens duikt een geïnspireerde gitaarsolo op die de slagroom op de taart is. Het moge duidelijk wezen: met 'Slania' zal Eluveitie zichzelf promoveren van de subtop naar de top van de pagan metal scene!