Dark Age - Minus Exitus

Dark Age - Minus Exitus

Label : Remedy Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Het Duitse Dark Age heeft behoorlijk wat tegenslagen gekend met het uitbrengen van hun nieuwe, alweer zesde cd 'Minus Exitus'. Oorspronkelijk gepland voor april 2007 werd dit door problemen in de studio verschoven naar herfst 2007 en toen dit niet haalbaar bleek, werd de release verschoven naar februari 2008. De fans, waarvan er velen wonen en in thuisland Duitsland, in het speciaal rondom thuishaven Hamburg, moesten dus flink geduld opbrengen. Of dat beloond wordt valt natuurlijk maar te bezien …

Stond op de eerste albums ('The Fall', 'Insurrection') vrije trage dark metal centraal, op 'The Silent Republic' (2002) en vooral op 'Dark Age' uit 2004 ging het muzikale roer een tikkeltje om. Het tempo ging omhoog en het toevoegen van meer death invloeden zorgde voor twee prima melodieuze death metal cd's. Voor hen die Dark Age kennen en waarderen van hun meest recente album zal dit 'Minus Exitus' dan ook een feest der herkenning zijn aangezien ook dit album weer vol staat met de melodieuze death en thrash die we van deze band gewend zijn en dat wordt gepresenteerd in twaalf prima, afwisselende composities. Oké, het nut dan wel de humor van de zevende track (twaalf seconden stilte) en de hidden track (na één minuut stilte) mogen me dan volledig ontgaan, ruim 45 minuten melodieuze death blijven over. Het geheel heeft soms wat weg van Dark Tranquillity of Soilwork.

De krachtige grunts van zanger/gitarist Eike Freese worden afgewisseld met, vaak in de refreinen, veel cleane zang. Veel van de refreinen (bijvoorbeeld 'Black September', 'Outside The Inside', 'Seven', The Echoes Discipline') hebben een enorm besmettelijk gehalte; voor je het weet blijven ze uren in je hoofd ronddwalen. Voor het album heeft de band gebruik gemaakt van diverse contacten uit de metal scène: Leif Jensen (Dew Scented) en Ron Brunke (ex-Nayled) komen ook nog een partijtje meebrullen en het artwork is gedaan door Niklas Sundin, die we kennen van Dark Tranquillity. Naast de normale release zal er ook een speciale versie met DVD worden uitgebracht. Hierop zijn o.a. een concert (Rage Against Racism, juli 2007) en de documentaire 'Beyond Touring' te zien.

'Minus Exitus' is een logisch vervolg in de muzikale releases van Dark Age. Ook al zal je hier geen innovatieve zaken tegenkomen, veel liefhebbers van melodieuze death zullen hier vast plezier aan beleven.