Chain Reaction - Vicious Circle

Chain Reaction - Vicious Circle

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Chain Reaction is op zoek naar een label en ik raad de heren van de platenfirma's aan om de band even te checken, want met deze vijf jonge Polen halen ze een potentiƫle hit in huis. Met dit zelfgefinancierde debuut 'Vicious Circle' bewijzen ze dat een potige moderne metal plaat met uitstekend gitaarwerk nog bestaansrecht heeft in de uitgebreide death/thrash scene.

De band werd opgericht door vier vrienden in 2002 en pas twee jaar later voegde zanger Bartok zich bij de oefenende horde. Er werden twee demo's opgenomen en nadat men de nodige ervaring live had opgedaan werd een tweede gitarist Dani toegevoegd. In september 2007 nam men een volledig album op in de ZED Studios in Polen. Een vet en dynamisch geluid is het resultaat.

Het grote voorbeeld lijkt me Machine Head. Op muzikaal vlak, maar ook zanger Bartok doet me nog het meest aan Rob Flynn denken met zijn verstaanbare brulzang, al moest ik ook even aan Lemmy denken tijdens 'Worlds Of War'. Wat dit album zo doet inslaan is het fantastische gitaarwerk van Wodzirej en Dani. Ze gaan er stevig tegenaan, maar vergeten ook niet het melodieuze element. Elk nummer bevat wel een aangenaam extra. In 'Worlds Of War' is dat een gesproken sampler met verrukkelijke gitaarornamenten, in het stampende 'Values' ben ik tuk op het phasing effect op de gitaren en in het stomende 'Stark Reality' is er een knap stuk met cleane zang en akoestische gitaren. Zo blijft heel het album boeiend. Een snuifje moderne metalcore is er trouwens ook wel te vinden op 'Vicious Circle'. 'Freedom' zou een geknipte single zijn door zijn toegankelijk refrein, terwijl het iets tragere 'Slave' ook tot mijn favorieten gerekend mag worden. Met een beetje geluk gaan we hier nog van horen! In 'Stark Reality' zingt men: "In the end you're the master of the scene' en laat ons hopen dat dit een visioen van de toekomst was.