Evoken - A Caress Of The Void

Evoken - A Caress Of The Void

Label : I Hate | Archiveer onder doom metal

Erik : Evoken is in het jaar 1992 opgericht onder de naam Funereus (en later Asmodeus) door Nick Orlando, de spil van de band, en drummer Vince Verkay. Zanger John Paradiso kwam er in 1994 bij en de bassist is een nieuweling, maar zeker geen 'rookie': Craig Pillard, bekend van het ultradoom gezelschap Methadrone. Hij leeft met deze loodzware taak sinds 2006. In 1998 werd hun debuut CD 'Embrace The Emptiness' uitgebracht. Deze schijf werd onmiddellijk een klassieker in het death doom genre. De opvolger 'Quietus' kwam in 2001 uit en na wat line-up veranderingen ontstond in 2004 onder wat chaotische omstandigheden 'Antithesis Of Light'. Evoken verhuisde weer eens van label en vond onderdak bij het sublieme I Hate Records, waar nu 'A Caress Of The Void' op is uitgebracht, een doomplaat naar mijn hart.

Zeven nummers vol verscheidenheid en atmosfeer, veel gebruik van echo in de gitaarpartijen, een trogdiepe borrelende deathgrunt en weinig gevoel voor medelijden of compassie. De onheilspellende doom die opwelt blijft iets voorspelbaar hebben maar is daardoor ook weer heerlijk herkenbaar. Je moet van steen zijn om een nummer als 'Mare Erythraeum' of 'Suffer A Martyr's Trial (Procession At Dusk)' slecht te vinden. Evoken speelt hoogstaande doom en trekt zijn invloeden uit alle hoeken van de muziekwereld. Van de onmisbare My Dying Bride en aanverwanten tot meer experimentele bands als King Crimson, The Swans en Lustmord. Evoken gaat er prat op dat ze klinken als de schurende klinknagels die in de deksel van je grafzerk worden gerost. Ik kan niet anders dan beamen. (Onder)Wereld CD!