Avantasia - The Scarecrow

Avantasia - The Scarecrow

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Toen Tobias Sammeth vorig jaar bekend maakte dat hij zijn project Avantasia nieuw leven in had geblazen en bezig was met de derde plaat, schudde hij de metalen wereldje wakker en trok gelijk al het aandacht naar zich toe. In 2001 en 2002 liet hij de tweeluik 'The Metal Opera' op de mensheid los; twee platen vol prachtige power metal met vocale bijdragen van grootheden zoals onder andere Kai Hansen, David DeFeise en Rob Rock en deze project werd overal de hemel ingeprezen. De vraag was dan ook of Tobi er in zal slagen de voorgaande platen te evenaren, laat staan overtreffen.

Welnu, voor mij ligt de nieuwe plaat 'The Scarecrow' en goddomme, WAT VOOR N!!! Al vanaf de eerste tonen van de opener 'Twisted Mind' zit je op het puntje van je stoel en blijf je daar voor de komende 64 minuten! Het nummer begint gelijk ontzettend te rocken en bevat alle elementen die de muziek van Avantasia zo speciaal maken. Krachtige riffs, prachtige melodien, mooie zang, uitstekende arrangementen, pakkende refreinen, glasheldere productie en vooral de geniale combinatie van dit alles. De daaropvolgende titelnummer begint met een Keltische intro en is wederom een prachtig en zeer divers nummer die je meteen pakt en niet meer los laat! Ik kan net zo goed elk ander nummer van deze plaat noemen, want alle elf composities zijn van het hoogste niveau en zijn stuk voor stuk muzikale juweeltjes.

Deze plaat is bijna totaal anders dan 'The Metal Opera' en is gelukkig geen typische power metal plaat geworden. Tobi gaat met deze plaat meer richting de traditionele rock en metal. Uiteraard zijn de power metal invloeden nog steeds herkenbaar, maar over het algemeen is de plaat progressiever geworden met daarnaast invloeden uit de Keltische en oosterse muziek. De vocale bijdragen van onder andere Jorn Lande, Bob Catly, Roy Khan en Michael Kiske zorgen bovendien ook voor de nodige dosis kippenvel. n van de opvallende gasten op deze plaat is toch Alice Cooper die zijn stempel drukt op 'The Toy Master', een rol die hem op het lijf is geschreven. Muzikaal heeft Tobi hulp gehad van Sascha Paeth (o.a. bekend van Luca Turilli en Aina) die voor de gitaar voor zijn rekening heeft genomen en niemand minder dan Eric Singer (Alice Cooper, Kiss) op de drumkit. Bovendien heeft Rudolf Schenker (Scorpions) ook nog een paar solootjes ingespeeld.

Tobi heeft met 'The Scarecrow' een juweeltje opgenomen die gelijk alle twijfels in n klap van uit de wereld helpt. De plaat is anders geworden dan wat we over het algemeen van hem zijn gewend, maar van dezelfde hoge kwaliteit en naar mijn mening zelfs hoger. Het jaar is nog maar net begonnen en ik heb nu al een kandidaat voor mijn top vijf, want ik kan me moeilijk voorstellen dat er in 2008 veel platen zullen komen die dit gaan overtreffen. Hulde!