Alestorm - Captain Morgan’s Revenge

Alestorm - Captain Morgan’s Revenge

Label : Napalm Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Nima : Hahaha, ik vind het toch wel amusant dat bands steeds zichzelf willen onderscheiden en met verschillende stijlnamen aan komen zetten. Kijk maar naar dit Alestorm, die ons komen verblijden met een potje "True Scottish Pirate Metal”. Sorry jongens, maar zo'n omschrijving maakt weinig indruk en zorgt vooral voor associaties met, drie keer raden, Running Wild. Maar goed, het gaat om de muziek en niet hoe je het omschrijft.

Muzikaal hebben deze Schotten weinig raakvlakken met de Duitse piraten. Alestorm klinkt moderner en heeft meer raakvlakken met de zogenaamde "battle metal” bands zoals Tyr en Turisas. Het verschil is echter dat men meer richting de traditionele heavy metal gaat dan hun Scandinavische collegae. Heel af en toe moet ik ook denken aan de eerste drie platen van Nightwish (maar dan zonder de vreselijke stem van Tarja), luister bijvoorbeeld naar het middenstuk van 'The Huntmaster'. Uiteraard kunnen de folk invloeden niet wegblijven bij het genre en zitten de nummers vol keyboardriedeltjes. Gelukkig weet men deze op het juiste moment in te zetten en het goed in balans te houden met zware gitaar riffs ter ondersteuning.

De tien nummers die men op 'Captain Morgan's Revenge' laat horen klinken vrij toegankelijk en daardoor heeft de band je meteen in zijn greep. De songs zitten goed in elkaar en bevatten genoeg afwisseling om van begin tot eind overeind te blijven. De ene moment krijg je zware, snelle nummers zoals het titelnummer of 'Terror On The High Seas' en op de ander moment heb je een rustige drinkliedje zoals 'Nancy The Tavern Wench'. Bovendien zorgt de stoere samenzang voor een echte piratenstemming. Ook heeft de band voor de juiste keyboardgeluid gekozen en mede dankzij het hoesje en de teksten krijg je de smaak lekker te pakken. Het stemgeluid van Christopher Bowes mag dan wel een kwestie van wennen zijn, maar past wel perfect bij de muziek. In tegenstelling tot veel power metal zangers die zo melodieus mogelijk proberen te zingen, maar eerder nichterig klinken, heeft hij een ruwe stem en klinkt als een boze piratenkapitein die zijn crew de huid vol scheldt. Tot slot heeft men de speeltijd beperkt gehouden tot een kleine driekwartier waardoor de plaat niet snel verveelt.

Kort gezegd heeft Alestorm met 'Captain Moprgan's Revenge' een waardig debuut afgeleverd die de fans van power en battle metal zeker eens moeten beluisteren.