Dyonisis - Dyonisis

Dyonisis - Dyonisis

Label : Eigen beheer | Archiveer onder gothic metal

Kim : In 2005 kwamen duo Tom & Nel het tweetal Marcus & Lou tegen; sindsdien is dit kwartet onafscheidelijk. Gezamelijk begonnen ze met het schrijven van nummers, daarbij kwamen langzaam aan de eerste optredens en hadden ze onder andere de eer in het voorprogramma van Emilie Autumn te staan. Naast dit alles vonden ze ook nog tijd om de studio in te duiken, met als gevolg hun eerste studio-album welke in juni 2007 in eigen beheer werd uitgebracht.

Dyonisis is erg onderhevig aan invloeden van buiten de gothic metal. Bij het horen van 'Hunter' moet ik namelijk meteen aan Madonna denken ten tijde van het album 'Ray Of Light', door het elektrische eigenaardige beats soms aan Bjork en The Birthday Massacre, verder lijkt de zang van een van de zangeressen erg veel Dolores van de Ierse band The Cranberries. Vaak heb ik de neiging om beginnende bands een bepaalde stempel te geven; ik plaats ze in een hokje omdat ze net om de hoek komen kijken, hun ideeën vaak bij andere bands vandaan halen of het trucje afkijken. Hier hebben we zeker niet te maken met de standaard gothic metal; bij deze band is dit anders. Doordat ze hun invloeden van buiten de metalwereld halen, hebben ze al meteen een eigen sound en zijn ze uniek in wat ze doen. Zo zijn de stemmen van Nel en Lou perfect in elkaar verweven; ze lopen regelmatig in elkaar over en dat creëert een mysterieus, harmonieus en Keltisch sfeertje.

Ik vind dit album wel net iets te lief; er had wat meer uitdaging in mogen zitten. Soms zijn de nummers te ingetogen. Toch denk ik dat deze band duidelijk weet wat ze willen: ze overtuigen mij door hun originaliteit en laten horen wat voor bijzonder gevoel je aan muziek kan geven. Ik ben benieuwd hoe ze zich in de toekomst verder zullen ontwikkelen.