Toxik - Dynamo Open Air 1988

Toxik - Dynamo Open Air 1988

Label : Displeased Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video

Patrick : Die goede, oude tijd; met je vrienden in de trein naar Eindhoven om daar voor slechts n gulden (!) naar Dynamo Open Air te gaan en een line-up van Exodus, Laaz Rockit, Toxik, Candlemass, Sabbat en Paradox gade te slaan. Omdat de parkeerplaats op Smalle Haven na de eerste twee jaar Dynamo Open Air uit zijn voegen barstte, werd er in 1988 uitgeweken naar de plaatselijke kunstijsbaan waar er met zo een 22.000 bezoekers genoten werd van een overheerlijk dagje. Bijna twintig jaar na dato biedt Displeased Records je de gelegenheid een klein stukje van die machtige eerste jaren van Dynamo Open Air te herbeleven door het concert van de Amerikaanse progressieve(re) thrash act Toxik op DVD uit te brengen.

Toxik heeft, ondanks dat het twee fantastische albums ('World Circus', 1987 en 'Think This', 1989) heeft uitgebracht, wereldwijd nooit het respect en de aandacht gekregen die deze band verdiende. Waarschijnlijk een illusie te denken dat deze DVD daar, bijna twintig jaar na dato, ook maar ietsje verandering in zal brengen, maar volledig op zijn plaats zou het wel zijn.

De DVD kent twee gedeeltes. Als eerste kom je het concert tegen dat de band op 23 mei 1988 gaf op Dynamo Open Air. De setlist bestaat bijna geheel uit het materiaal van hun cd 'World Circus'(1987); slechts 'Pain And Misery' wordt niet gespeeld, maar de Black Sabbath cover 'Symptom Of The Universe' komt wel voorbij. De kwaliteiten van gitarist Josh Christian staan ook live buiten elke discussie en ook de hoge vocalen van Mike Sanders doen het bewonderenswaardig goed. De show start vlak voor het eerste refrein van 'Heart Attack', wat waarschijnlijk simpelweg betekent dat er geen beelden zijn van de eerste minuut. Het optreden kent geen weggepoetste of toegevoegde details; alles wordt volledig 100% puur natuur weergegeven. Zo vallen tijdens 'Door To Hell' de eerste twee regels tekst weg vanwege een niet goed functionerende microfoon. Het was een kleine moeite geweest dit te herstellen en de tekst alsnog toe te voegen, maar er is voor gekozen dat niet te doen. En gelukkig maar; het zet namelijk perfect de beleving van de show zoals die was neer. De camera heeft met een plekje aan de zijkant voor het podium n standpunt en kan daarmee niet tippen aan de hedendaagse DVD's die met meerdere camera's worden geregistreerd. En toch kan ook dat geen seconde de pret drukken.

Het tweede gedeelte is een show in Dynamo zelf, twee dagen voorafgaand aan D.O.A.. De stagedivers vliegen bijna voortdurend door je scherm en de band speelt hier net even wat meer nummers; 'Victim Of Changes' (Judas Priest cover), 'Evil Woman' en 'Spontaneous', dat op het album 'Think This' zou verschijnen. Ook deze show is opgenomen met n camera. De positie van achteruit de zaal zorgt voor een wat beter overzicht op het podium, maar verder geldt ook hier precies hetzelfde als voor de show van D.O.A.; het is heerlijk getrouw weergegeven en ademt onafgebroken de jaren tachtig sfeer.

Wanneer je gaat voor een DVD die opgenomen is vanuit allerlei cameraposities en voorzien is van de meest moderne snufjes kom je met 'Toxik Dynamo Open Air 1988' bedrogen uit. Wanneer je echter (nog) eens een jaren tachtig show van deze thrash kanjers wil beleven is het slechts een kwestie van wanneer, i.p.v. of, je deze DVD gaat kopen. En voor slechts drie Euro meer krijg je ook nog eens het Dynamo optreden op CD erbij. Halen die DVD en heerlijk volledig kopje onder gaan in deze fantastische stortvloed aan nostalgie!

Dynamo Open Air, 23 mei 1988:
1. Heart Attack
2. Social Overload