Scorpions - Live At Wacken Open Air 2006

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Sjak : De eerste keer dat ik de Scorpions live in actie heb mogen aanschouwen was in december 1983, toen de Duitse TV in de nachtelijke uren opnamen liet zien van een concert in de Westfalenhalle in Dortmund. Buiten het feit dat het song materiaal me erg aansprak werd ik vooral gegrepen door de energieke stage performance van deze Duitse band. Een aantal jaren na dit optreden ben ik de band eigenlijk een beetje uit het oog verloren, daar de nieuwe ietwat commerciƫlere richting die men was ingeslagen me niet zo meer kon boeien als het materiaal uit de eind jaren zeventig/begin jaren tachtig.

Bijna drieentwintig jaar na dat optreden op de Duitse TV wordt ik opnieuw geconfronteerd met een performance van de Scorpions en wel die van het Wacken Open Air festival in 2006. De geschiedenis schijnt zich te moeten herhalen, want opnieuw ben ik zeer onder de indruk van wat deze heren hier afleveren. Natuurlijk is hun optreden wat minder energiek als in de jaren tachtig, de heren worden inmiddels ook wat ouder, maar muzikaal staat het gebodene nog steeds als een huis. Zanger Klaus Meine heeft niets aan kracht ingeboet en klinkt nog steeds erg goed, terwijl de bloemlezing van de beste nummers uit hun totale oevre ook zeer overtuigend te noemen is. Ik heb nog steeds een voorkeur voor het wat oudere Scorpions materiaal ('In Trance', 'Speedy's Coming', 'We'll Burn The Sky', 'Blackout', 'No One Like You' en zo), maar ook de nieuwere songs klinken op het podium een stuk sterker dan op plaat.

Het was een speciale avond daar op Wacken 2006, want voor die gelegenheid had men ook nog even Uli John Roth, Michael Schenker, Tyson Schenker en Herman Rarebell opgetrommeld om een aantal deuntjes mee te spelen. Van deze vier gastmuzikanten maakt vooral oudgediende Uli John Roth indruk door zijn imponerende gitaarspel. Enige nadeel van de DVD is dat regisseur Guido Weiss waarschijnlijk een zware ADHD-patient is, want de overgangen tussen de diverse shots zijn behoorlijk chaotisch te noemen. Hij schijnt het een probleem te vinden om een camera-shot langer dan drie seconden vast te houden en switcht continue (en mijns inziens veel te veel) tussen de veelvuldig aanwezige camera's. Dit heeft onder andere tot gevolg dat de solo's van Michael Schenker bijna niet in beeld gebracht worden en dat is jammer. Buiten dit valt er eigenlijk niets negatiefs te melden, want 'Live At Wacken Open Air 2006' is bijna twee en een half uur genieten van een prima band!