Brainstorm - Downburst

Brainstorm - Downburst

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Het Duitse Brainstorm bestaat al heel wat jaartjes (bijna twintig) en heeft al menig kwalitatief goede cd (denk aan 'Liquid Monster' (2005) en 'Soul Temptation' uit 2003) uitgebracht. Twee maanden terug kregen we al een voorproefje van het nieuwe album in de vorm van de single 'Fire Walk With Me'. Dat singles in sommige landen het prima doen, bewees Brainstorm, want dit 'Fire Walk With me' haalde in Hongarije in de week van uitkomen direct de eerste plaats van de single charts. Een mooie voorbode van een nieuwe goede release van Brainstorm?

Ook dit 'Downburst' heeft weer alle karakteristieken om hele volksstammen aan te spreken. Alle nummers zijn vrij direct en behoorlijk pakkend, maar worden ook altijd gedragen door stuwende ritmes en goed gitaarwerk. Meest opvallend blijft toch de krachtige, melodieuze stem van Andy B. Franck, die ook voor Symphorce en in een verder verleden Ivanhoe de vocalen voor zijn rekening nam. De nummers variren van snellere, rauwere nummers ('Falling Spiral Down', 'Redemption In Your Eyes', 'Protect Me From Myself') tot extreem pakkende ('How Do You Feel') en epische ('End In Sorrow') of melodieuze(re) nummers ('Stained With Sin'), waarmee een afwisseling ook op dit album weer gewaarborgd is. De cd werd geproduceerd door Sascha Paeth en Miro, o.a. verantwoordelijk voor de sound van Kamelot, en daarmee wordt een toegankelijk geluid neergezet.

Op zoek naar een degelijk heavy metal album dat tien nummers lang weet te boeien? Niet verder zoeken; 'Downburst' is ongetwijfeld aan album dat je zal aanspreken. En mocht je dan toch op zoek gaan naar deze cd, is het wellicht een idee de limited edition op te pikken die met twee extra nummers ('Crawling In Chains' en 'Hold Tight') is uitgerust.