Biomechanical - Cannibalised

Biomechanical - Cannibalised

Label : Earache | Archiveer onder speed / thrash metal

Richard G. : METAAAAAAALLLLL!!! Dames en heren metaalfanaticus opgelet, de nieuwe goden van de heavy metal zijn wat mij betreft gearriveerd. Het Britse Biomechanical levert op haar derde volwaardige album de perfecte moderne heavy/thrash metal plaat. De energie die van elk van de tien technische thrashgranaten op deze langspeler afspat is werkelijk waar niet te filmen. Denk aan de constante drive en groove van Nevermore, het technische gitaargeweld van Agent Steel en Into Eternity en daarbovenop nog eens de heerlijke klassieke metalstrot van zanger/bandbrein John ('ik ben fan van Rob Halford') K.

Als extraatje wordt op 'Cannibalised' ook nog eens velerlei passage van een (enigszins over the top) orkestraal arrangement voorzien, zodat de in essentie thrashmuziek af en toe zelfs een filmisch karakter krijgt. Dat past dan weer prima bij het concept van deze plaat, die samen met de voorgaande twee een verhaal vormt (meer in het interview met John K. deze maand). Wat gaaf is voor de afwisseling is de vocale variatie die John te bieden heeft, naast zijn heavy metal falset kan hij namelijk niet alleen een aardige pot grunten, ook het schreeuwen gaat hem goed af. Het moet wel gezegd dat de muziek door het vingervlugge fretwerk, de vocale lagen en de arrangementen af en toe meer dan volgepropt zit. Mensen die niet tegen zo veel auditieve informatie tegelijkertijd kunnen zijn dus gewaarschuwd. Iedereen die de genoemde bands gaaf vindt zal Biomechanical echter zeker op waarde weten te schatten. Metal on!!!