Highway Chile - On The Road Again

Highway Chile - On The Road Again

Label : Eigen beheer | Archiveer onder

Horst : Kan je jeugdsentiment een cijfer geven? Ik ben bang van niet, want mijn verleden staat een objectieve beoordeling behoorlijk in de weg. Wat is er aan de hand?

Toen ik zo rond 1980 mijn eerste voorzichtige stapjes op het Metal pad zette, was er in Rotterdam een bandje wat zichzelf Highway Chile noemde, een naam afgeleid van een Jimi Hendrix track, de favoriete gitarist van toenmalig HC gitarist Ben Blauw. Mijn eerste kennismaking met het bestaan van HC kwam door het radio programma 'Betonuur', gepresenteerd door Alfred Lagarde (jawel dames en heren, Hardrockprogramma's op de Nederlandse radio, het heeft ooit eens bestaan…). Je kon namelijk een keer de een gitaar van Ted Nugent winnen, en Ben Blauw was de gelukkige.

Niet lang daarna verschenen de LP 'Storybook Heroes' en single ('Endless Trail'), prima Heavy Metal platen die de band aansluiting bezorgde bij de toenmalige Nederlandse Metal toppers als Picture en Bodine. De band trad op in het voorprogramma van internationale grootheden als Whitesnake, Y & T, Motorhead, Twisted Sister, maar helaas kwam er aan het sprookje een einde na de release van de mini LP 'Fever'. De onderlinge spanningen werden te groot en in 1984 spatte de band uit elkaar. Drummer Ernst Van Ee en gitarist Ben Blauw gingen verder onder de naam Helloise, wat een redelijk succes werd. Zanger Armand v/d Stighel ging nog een tijd door met Highway Chile (oa met mannen als Jan Koster en Eric Karreman, die later met Sleez Beez nog aardig bekend werden), maar mede door de muzikale koerswijziging, van Heavy Metal naar meer poprock-achtige prut, duurde het niet lang of HC was definitief ter ziele.

Nu had ik persoonlijk nooit meer verwacht dat ik HC ooit nog eens een keer live te kunnen gaan zien, laat staan dat er ruim 18 jaar na dato nog eens plaatwerk van de heren zou verschijnen. Het vroeger uitgebrachte werk is nooit op CD verschenen, dus veel belangstelling voor een eventuele reünie tour zat er dan ook niet in, dacht ik… Groot was dan ook mijn verbazing toen er ineens een mailtje van Ernst van Ee in mijn mailbox lag, waarin er wel degelijk een reunie tour werd aangekondigd. Alhoewel, reunie? Van de oorspronkelijke bezetting zijn alleen Ernst en gitarist Martin Mens van de partij. De line-up wordt verder aangevuld door bassist Edwin den Haag op bas, Attila Szabo op gitaar, en Wicked Sensation zanger Robert Soeterbroek (ook bekend van diverse Ayreon platen) neemt de vocalen voor zijn rekening. Volgens Ernst had originele gitarist Ben Blauw geen zin meer om met heavy bands te spelen, zanger Armand schijnt tegenwoordig ergens in Amerika te wonen, en met de andere ex-leden was er sowieso geen contact meer. Afijn, dit circus werkte de afgelopen maanden een reeks optredens af in Nederland, en in Mei werd er te Wychen een live plaat opgenomen.

Die live plaat draait nu zijn rondjes door de CD speler, en hier krijg ik dus last van jeugdsentiment. Alle krakers staan er namelijk op: 'Highway Chile Is Coming To Get You', 'Jesse James', 'Going Blind', 'Carol', 'Bite In Anger', 'Midnight Delight', 'Fever', 'This Girl', 'Endless Trail', 'Headbangers' en 'Rock & Roll Blitzkrieg' (en als ik me niet vergis was dit nummer ooit bedoeld voor een tweede LP, maar is nog nooit daadwerkelijk door de band opgenomen). Ook staat Helloise's 'Hard Life' op deze CD, niet gek als je bedenkt dat Ernst ook drumt bij deze band. De nummers zijn lekker vet uitgevoerd, maar nergens te serieus of te moeilijk, er wordt hoorbaar ontspannen gespeelt door een band die er zin in heeft. Niks meer, en niets minder, ware het niet dat ik de boel van begin tot eind loop mee te galmen en in gedachten weer terugkeer naar de tijd zonder Internet, megafestivals, 1001 verschillende Metal stijlen en waar je nog een biertje voor Fl 1, 25 kon kopen en een peukje kon pakken zonder op de verpakking te lezen dat je van genieten dood gaat…

De ouwe gebouwen onder jullie zullen dit wel herkennen, en weten wat te verwachten. Voor de jongere generatie: mocht je eens willen weten wat er aan Hollandse Metal te koop was in de vroege jaren 80, doe deze plaat maar even luisteren dan.