Anvil - This Is Thirteen

Anvil - This Is Thirteen

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Ongelofelijk, maar waar! De Canadese old-school metal band Anvil wordt gedwongen om voor het eerst in hun bijna dertig-jarige bestaan hun dertiende plaat in eigen beheer uit te brengen in een oplage van slechts duizend stuks. Geen enkele platenmaatschappij had interesse om 'This Is Thirteen' uit te brengen en dus pleit het voor Lips en co dat men dan maar de moeilijke weg van het zelf uitbrengen van de plaat heeft bewandeld.

Als ik de dertien aanwezige nummers zo eens een aantal malen beluister, begrijp ik echt niet waarom geen enkele platenmaatschappij dit aangedurfd heeft. Akkoord, Anvil is stilistisch gezien altijd al in de jaren tachtig blijven hangen, dus dit is echt geen trendy muziek waar je de grote groep jongeren mee kunt paaien. Verder is het manco bij Anvil de laatste jaren, het afwisselen van echte goede tracks met een aantal zeer zwakke nummers, ook op 'This Is Thirteen' nog steeds aanwezig maar dat neemt niet weg dat deze oudgedienden met menig band nog steeds de vloer aanvegen. Lips weet de nodige prima riffs en solos te produceren en is vocaal ook nog steeds op volle sterkte, terwijl houthakker Robb Reiner nogmaals laat horen dat hij een zeer ondergewaardeerd drummer is. Beste nummers zijn titelnummer 'This Is Thirteen' (dat wat gelijkenis vertoont met 'Forged in Fire'), 'Bombs Away', 'Ready To Fight' en 'American Refugee'. Iedereen die kickt op traditionele kwaliteits-metal moet de plaat maar gaan bestellen op de Anvil-website voordat de duizend exemplaren uitverkocht zijn. Ik heb in ieder geval geen spijt van het feit dat ik het aangedurfd heb om een exemplaar aan te schaffen.