Fozzy - Happenstance

Fozzy - Happenstance

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Horst : Een duidelijk geval van zelfoverschatting, of gewoon een poging om nog meer geld te slepen uit je naamsbekendheid?

Fozzy is het hobbybandje van ene Chris Jericho, een worstelaar uit het Amerikaanse circus genaamd WWF (World Wrestling Federation). Voor de niet ingewijden in deze tak van entertainment: het worstelen in de WWF gebeurt in strak geregisseerde partijen waarbij de winnaar van tevoren al vaststaat, de gevechten gaan gepaard met een hoop spektakel en mannetjesmakerij, er gaan miljoenen in om, maar met sport heeft het net zo veel te maken als Frans Bauer met Metal.

Afijn, onze Chris denkt dat hij kan zingen. Dat is leuk voor hem, maar dat denken er wel meer op deze planeet. Het merendeel echter van deze denkers zal nooit verder komen dan de eigen douchecel, maar als je al redelijk bekend bent in de wereld van showbizz gaan de deuren veelal een stuk makkelijker open, en bekende namen als Rich Ward (Stuck Mojo) en Andy Sneap (bekend producer) staan Chris bij in zijn pogingen een leuk plaatje vol te zingen.

De hamvraag is natuurlijk: klinkt het nog en beetje? Tja, op dit alweer tweede album doen ze exact hetzelfde als op de eersteling. Een paar niet echt wereldschokkende nummers afgewisseld met een aantal covers van krakers uit de jaren 80. Nu moet ik wel meteen zeggen dat Chris op de eigen nummers zoals 'To Kill A Stranger', 'Crucify Yourself' en 'Happenstance' niet eens slecht klinkt. Hij is wel een beperkte zanger (een typisch Hollandse jaren 80 Metal zanger zou je haast zeggen), maar zolang hij zichzelf niet tracht te overschreeuwen valt het best wel mee allemaal. De muzikale prestaties van zijn kompanen zijn, zoals te verwachten, prima in orde, evenals de productie.

Neen, het gaat definitief mis bij de covers. Ik ben namelijk van mening dat een cover f nog beter uitgevoerd dient te worden dan het origineel, f je moet er iets totaal anders mee doen. Fozzy komt helaas niet verder dan het klakkeloos naspelen van de classics 'Freewheel Burning' (Judas Priest), 'Mob Rules' (Black Sabbath), 'Big City Nights' (Scorpions), L.O.V.E. Machine (WASP), 'Balls To The Wall', (Accept) en 'Where Eagles Dare' (Iron Maiden). Nu zou het nog steeds goed kunnen gaan als Chris een geweldige stem had, maar kijk alleen maar eens even met wie de beste knul de concurrentie aangaat: Rob Halford, Ronnie James Dio, Klaus Meine, Blackie Lawless, Udo Dirkscheider en Bruce DickinsonDit is bij voorbaat al een verloren strijd, en het is jammer dat niemand hem dat schijnbaar heeft durven vertellen, want bij vlagen klinkt het zelfs ronduit genant. Ook muzikaal wordt er slechts plichtmatig gespeeld, en al gauw ben je geneigd de platenkast in te duiken om die goie ouwe originelen maar weer eens op te zetten.

Conclusie: Fozzy is een band die volgens mij alleen maar een deal heeft vanwege de bekendheid van de bandleden. De eigen nummers voegen weinig tot niets toe aan Metal in het algemeen, en een plaat uitbrengen met 11 nummers waarvan het merendeel covers is natuurlijk een zwaktebod. Jammer, al deze tijd en energie had beter gestopt kunnen worden in een echt talentvolle bands, die een deal verdienen op grond van talent en goed materiaal, in plaats van professioneel de patser uit te hangen in een Amerikaans sport komedie.