Firewind - Between Heaven And Hell

Firewind - Between Heaven And Hell

Label : Massacre | Archiveer onder

Horst : Deze band is het rijpaard van het Griekse gitaartalent Gus G. Na enigszins furore gemaakt te hebben met zijn werk op platen van Mystic Prophecy, Dream Evil (het hobby-bandje van producer Fredrik Nordstrom) en Exhumation vond meneer het waarschijnlijk tijd om eens een eigen kamerorkest op poten te zetten. Landgenoot Konstantine stelde zich beschikbaar voor de basloopjes, en voor het betere drumwerk en zang heeft Gus een beroep gedaan op ex-Kenziner werknemers Brian Harris en Stephen Fredrick. Gezamenlijk vormen zij Firewind, en tekenden voor een behoorlijke debuut CD: 'Between Heaven And Hell'.

Jawel lezers ende lezeressen, dit is een zeer behoorlijk plaatje geworden, althans, als je van de betere melodieuze Heavy Metal houd, die tegelijkertijd wortels heeft in jaren 80 Metal zowel als in de klassieke jaren 70 Hardrock (denk vooral aan Rainbow in de Dio periode). Dit laatste heeft voornamelijk te maken met de manier van componeren, de nummers op deze plaat zijn namelijk zeer traditioneel van opzet, en dat luistert natuurlijk wel zo lekker weg. Het Metal element zit hem in de manier van spelen, met veel kracht, passie en overtuiging. De basis die wordt gelegd door Brain en Konstantine is bijzonder solide, en vormt de perfecte fundering voor de niet misselijke gitaarcapriolen van Gus, die trouwens keurig netjes in dienst van de nummers speelt, zodat we niet geterroriseerd worden door Malmsteen-achtige egotripperij. Wat me ook uitstekend bevalt zijn de zangpartijen van Stephen, deze man heeft namelijk de perfecte strot voor dit soort Metal. Hij zingt met veel kracht, heeft een prima bereik, zowel hoog als laag en probeert zichzelf nooit te overschreeuwen. Hij doet me in de verte een beetje denken aan een kruising tussen Klaus Meine (Scorpions) en Graham Bonet (Rainbow).

Qua songmateriaal is het een gevarieerde boel geworden. Felle snelheidsduiveltjes als 'Between Heaven And Hell', 'Destination Forever' en 'Firewind Raging' worden afgewisseld met prima mid-tempo tracks als 'Warrior' (met meesterlijk zanglijnen in de refreinen), 'World Of Conflict' en 'Tomorrow Can Wait', waarin je niet alleen dat jaren 70 element in tegenkomt, maar waarbij ik ook een vette knipoog bespeur richting de werk wat een man als David T. Chastain met zijn diverse bands aan de wereld heeft nagelaten. Nu heb je vast wel door dat deze plaat behoorlijk traditioneel klinkt, dus een ballad maf niet ontbreken, evenals een instrumentaaltje. Welnu, die staan er dan ook op, in de vorm van respectievelijk 'Northern Sky' en 'Who Am I'. Ook traditioneel is een cover, en wat dat betreft worden we niet teleurgesteld, want ze kozen voor een prima nummer van de Scorpions, 'Pictured Life', die ze op een zeer vette wijze aan het zilveren schijfje hebben toevertrouwd. Dit vette geluid, wat de plaat trouwens over de gehele linie met zich mee draagt is de verdienste van David T. Chastain en Fredrik Nordstrom, de eerste vanwege de productie, en de ander deed de mix.

Nope, hier is niet veel mis mee. Alle ingrediƫnten voor een goede melodieuze Heavy Metal plaat zijn aanwezig, en in de juiste proporties (anders wordt het nog niks natuurlijk). Fans van het genre kunnen deze schijf dan ook beschouwen als een zeer verantwoorde aankoop.