Vesania - Distractive Killusions

Vesania - Distractive Killusions

Label : Napalm Records | Archiveer onder black/pagan metal

Roel de Haan : Vesania heeft snel naam gemaakt met twee uitstekende albums: 'Firefrost Arcanum' en 'God The Lux'. Beide behelsden symfonische black metal met merkbare death metalinvloeden (niet verrassend gezien het feit dat frontman Orion in Behemoth en drummer Daray in Vader spelen). Dus nu is er het belangrijke derde album genaamd 'Distractive Killusions'. Wat kunnen we verwachten? Verrassenderwijs is er een aanzienlijke afname in death metalinvloeden te bespeuren en een toename in het black metalgehalte. Wat we hier dus voorgeschoteld krijgen is pure symfonische black metal. De vraag is echter: is het goed? Gelukkig is het antwoord bevestigend.

Laten we het album wat dieper beschouwen. Deze keer is de productie minder steriel dan op 'God The Lux' maar toch vet in je gezicht. Geen klachten. Dan de composities, natuurlijk van muzikanten van deze statuur verwacht ik sterke songs met herkenbare maar dwingende structuren die je aandacht meteen grijpen. 'Distractive Killusions' slaagt hierin zonder moeite. Je zet hem makkelijk op en luistert hem in n ruk uit. Ze hebben ditmaal geen ambient interludes gebruikt en dat helpt ook hierbij. Er is dus een goede flow in het album. Toetsen hebben een wat prominentere rol (beter hoorbaar) gekregen en doen me soms wat denken aan 'Spiritual Black Dimensions' van Dimmu Borgir en vullen de muziek goed aan. Vesania heeft altijd genoeg variatie gebruikt in hun muziek en dit is geen uitzondering, van taaie blastpartijen, pulserende mid-tempos en gecompliceerde ritmes tot mooie leads, het is er allemaal. Ze bewandelen vaak de fijne scheidslijn tussen dramatiek en agressieve, brute stukken maar slagen daar in. Zijn er dan geen minpunten te vinden? Nou, men zou kunnen zeggen dat er niet echt iets waarlijk nieuws wordt gebracht en dat ze het wel heel erg op safe hebben gespeeld, geen enkel risico is genomen. Dit zijn legitieme klachten want dat is precies wat er aan de hand is hier. Maar hoe je muziek ook ondergaat, feit is dat Vesania op de proppen is gekomen met een uitstekende plaat. Dus wat kan het je schelen dat ze even geen grenzen verleggen?