Seven Witches - Deadly Sins

Seven Witches - Deadly Sins

Label : Locomotive Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Jack Frost en zijn Seven Witches zijn met 'Deadly Sins' alweer toe aan hun zevende plaat. Aangezien de band's vorige plaat 'Amped' mij vies tegenviel had ik mijn twijfels over deze nieuweling. Dus zonder al te veel verwachting propte ik de CD maar in de speler en hup. De opening- en tevens titelnummer doet het eerlijk gezegd niet slecht. Hetzelfde geldt voor de daaropvolgende 'Science'. Beide nummers zijn voorzien van heerlijk snelle gitaren en lijkt de plaat toch de goeie kant op te gaan. Ook de zang van Alan Tecchio klinkt dit keer beter en hij weet behoorlijk te overtuigen. Af en toe doet hij me zelfs denken aan Tim Owens ten tijde van Priest's 'Jugulator', en dat is toch echt een compliment.

Vanaf de derde nummer gaat men helaas weer richting de vorige plaat, en voor mij dus ook de mist in. De moderne, typisch Amerikaanse, geluid die Frost al op de vorige plaat duidelijker naar voren liet komen is wederom dik aanwezig en persoonlijk spreekt dit mij totaal niet aan. Ook bevat de plaat voor mijn smaak teveel mid-tempo en melodieuze stukken. Het mag allemaal wel afwisselend zijn, maar zodra een lekker snel stukje opduikt en de aandacht weer hersteld lijkt te zijn, wordt dit verpest door een stuk moderne en irritant mid-tempo stukje. 'Knowledge' is hiervan een goed voorbeeld. Het enige nummer wat me daarna weet te pakken is de heerlijke mid-tempo banger 'Wealth'.

Kijk, Jack Frost is een fantastische muzikant en hij heeft prima muzikanten zoals onder andere Joey Vera (o.a. Anthrax en Armored Saint) om zich heen verzameld. De nummers zitten dan ook geniaal in elkaar. Bovendien is 'Deadly Sins' een concept album geworden over de zeven zondes van Mahatma Ghandi; geen makkelijk onderwerp, maar Frost heeft het toch gedaan en dat verdient respect. Productioneel hebben Frost en Vera ook stinkend hun best gedaan en de plaat klinkt "tiptop. Maar hoe je geniaal het allemaal ook mag zijn, de nummers klinken niet pakken genoeg en veertig minuten vind is een lange zit. Al met al klinkt 'Deadly Sins' beter is dan zijn voorganger, maar het is wederom geen topper. Ik mij echter wel voorstellen dat liefhebbers van de modernere sound de plaat zeer zouden kunnen waarderen. Luister en oordeel zelf zullen we maar zeggen.