Saxon - Unleash The Beast

Saxon - Unleash The Beast

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Nima : Saxon stond samen met bands zoals Angel Witch, Iron Maiden en Venom aan de wieg van de NWOBHM en hoewel ze misschien nooit zo groot zijn geworden als Maiden, hun invloed op de sound van vele bands die volgden (en volgen) mag niet worden onderschat. Hoewel men in de jaren tachtig een aantal absolute klassiekers uitbracht, leek het begin jaren negentig iets minder gaan. In 1997 kwam men dan met 'Unleash The Beast', die wat mij betreft een keerpunt in de goede richting was, want men heeft daarna alleen maar kwalitatief hoge platen afgeleverd. 'Unleash The Beast' bevatte echter een aantal uitstekende nummers zoals het prachtige 'Terminal Velocity', 'The Thin Red Line', en uiteraard het titelnummer. De rest van de cd klonk van redelijk tot zeer goed en de komst van de nieuwe gitarist Doug Scarratt had de band duidelijk goed gedaan. Tot op de dag van vandaag behoort die elpee tot een van mijn favoriete Saxon-platen.

Tien jaar na de officiële release komt men nu met een heruitgave van die plaat en het eerste wat ik mij afvraag is "Waarom?”. De elpee is namelijk niet geremastered of wat dan ook. De enige toevoegingen zijn een half pagina liner notes van boegbeeld Biff Byford en live uitvoeringen van de nummers 'Crusader' en 'Solid Ball Of Rock'. Nou geweldig, is dat alles? Verbazingwekkend genoeg is het kwantitatief allemaal zelfs achteruit gegaan! Op de foto van Biff na, die nu in één volle pagina staat afgebeeld in plaats van een kwart, zijn de rest van de foto's simpelweg weggelaten! Kan iemand mij dan in godsnaam vertellen waarom iemand deze heruitgave zou moeten aanschaffen? Want voorzover ik het weet was deze plaat ook niet moeilijk verkrijgbaar of zo. Dan had ik er wel begrip voor gehad. Zoals mij collega Jean het al in zijn review van de heruitgave van 'Dogs Of War' al schreef verwacht ik veel meer dan twee live uitvoeringen van de nummers die al in een andere live uitvoering verkrijgbaar zijn. Een DVD of een bonus CD met onbekende nummers, covers of misschien zelfs oude demo-opnames was misschien leuker geweest. Niet te vergeten een uitgebreid boekje met veel informatie en foto's, of een postertje of op zijn minst een mooie digipack!

Aan de ene kant denk ik dat ze misschien de fans die de plaat in huis hadden niet wilden bedonderen door allerlei "hebbedingetjes” bij de heruitgave te plaatsten, maar aan de andere kant weet elke muzikant (en niet te vergeten platenmaatschappij) dat de fanatieke verzamelaar alles wel koopt. Ik raad dat laatste echter wel af. Kwalitatief is de plaat van hetzelfde (hoge) niveau, maar zoals ik al eerder zei: bij een heruitgave verwacht ik op zijn minst een beetje kwantiteit.