Electric Wizard - Witchcult Today

Electric Wizard - Witchcult Today

Label : Rise Above Records | Archiveer onder doom metal

Erik : Er zijn maar weinigen die ondanks zoveel tegenslagen toch doorzetten en uiteindelijk opeisen wat eigenlijk al de hele tijd van hun is geweest. Justin Oborn van Electric Wizard heeft doorgezet. Met de vorige plaat 'We Live' heeft hij laten weten dat, ondanks het wegvallen van tweederde van de band, hij met nieuwe frisse leden Electric Wizard nieuw leven en inspiratie had ingeblazen. Het was met name een zoekende plaat, een op-elkaar-inspelen plaat, een plaat die dik in orde was maar eigenlijk het fabricaat Electric Wizard niet verdiende. Met 'Witchcult Today' ligt dat echter anders. Electric Wizard heeft zijn draai gevonden en eist nu die troon terug. Eerlijk is eerlijk, dit is veruit hun beste werk ooit! Ja, ik geef deze plaat de voorkeur boven platen als 'Supercoven' en 'Dopethrone', zij het nipt. Daar waar de eerdere platen vette doomklassiekers werden, moet 'Witchcult Today' het met name hebben van het geweldige seventies geluid van de in de even legendarische Toerag Studio's in Londen.

Duistere sferen worden door het gebruik van de oeroude opnameapparatuur opgeroepen. Noem me raar, maar je hoort allemaal rare geluidjes doorheen de nummers of in het bromgeluid van een versterker. Geesten wellicht? De loodzware riffs zijn angstaanjagend. Teksten verwijzen naar de Weird Tales uit de jaren 1920 of naar het oeuvre van H.P. Lovecraft. Luister maar naar het snelle fantastische 'Dunwich' (vernoemd naar een fictieve stad ). Door hekserij of seventies cultfilm beïnvloedde teksten zijn te beluisteren in epossen als 'Satanic Rituals Of Drugula' (geweldige titel en geweldig refrein!) of 'Torquemada 71'. Men waant zich terechtgekomen in een echte messe noire of in een paddenstoelencirkel waar de heksensabbat net van start is gegaan. Een supergevarieerde, beklemmende CD die de cultstatus niet kan mislopen.

Rise Above Records brengt de CD ook in een 'die hard' LP versie uit, in drie kleuren vinyl inclusief postertjes en dergelijke. Wil je een exemplaar, handel dan snel, want op is uiteraard op.