Lizzy Borden - Appointment With Death

Lizzy Borden - Appointment With Death

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : 'Psychopath' noemden mijn vrienden me in de jaren tachtig. En nee, dat had niets met een verwrongen geest en navenante daden te maken, maar alles met het album 'Love You To Pieces' (1985) van Lizzy Borden. Het nummer 'Psychopath', dat op deze cd is terug te vinden, was dagelijkse kost voor me en aangezien ik door veel vrienden al Pat genoemd werd, was dit snel omgedoopt tot Psychopath. Ja, je kunt Lizzy Borden gerust onder een muzikale jeugdliefde van me scharen en elk nieuw album van hem wordt dan ook met veel plezier ontvangen. Maar … weet Lizzy Borden me na al die jaren nog steeds te boeien of gaat deze nieuwe cd op een volledige teleurstelling uitdraaien?

'Appointment With Death' ligt volledig in de lijn van de eerdere albums van Lizzy en voor de liefhebbers zal het één groot feest van herkenning zijn. Voor hen die het niet kennen: Lizzy Borden speelt typische Amerikaanse heavy metal vol vlotte melodieën, soepel lopende refreinen, een lekkere gitaarsolo hier en daar en dat allemaal voorzien van de hoge vocalen van Lizzy zelf. Kortom: een portie toegankelijke metal, zonder al te veel snuisterijen en hoogstandjes. Snellere tracks ('Abnormal', 'Appointment With Death') en mid-tempo nummers ('Live Forever', 'Bloody Tears'), worden op de juiste momenten afgewisseld met rustigere tracks ('The Death Of Love', 'Something Is Crawlin'). Meest aparte nummer is 'Under Your Skin', dat een stukje ingetogener en erg sfeerrijk is. Al moet gezegd worden dat Lizzy Borden daar toch wel in geslaagd is: het hele album ademt sfeer uit. Daarnaast is het fraai om te horen dat de zang van Lizzy, na al die jaren, nog steeds net zo gemakkelijk de hoogte van voorheen haalt.
De productie, gedaan door Lizzy Borden en drummer Joey Scott, is wat aan de gladde kant en had wat krachtiger gemogen, maar anderzijds is het op de albums van Lizzy nooit anders geweest en past het dus geheel in de lijn. Als bonus, overigens niet genoemd op de promo, staat er een akoestische versie van 'Tomorrow Never Comes' op de cd.

Dit 'Appointment With Death' laat horen dat Lizzy Borden na ruim twintig jaar nog steeds met overtuigend materiaal op de proppen kan komen. Liefhebbers van het eerdere albums kunnen dit zonder enige twijfel direct aanschaffen.