Officium Triste - The Pathway

Officium Triste - The Pathway

Label : Displeased Records | Archiveer onder doom metal

Release type: Re-release

Vera : Onlangs nog woonde ik een dijk van een concert bij van Officium Triste in de Baroeg tijdens de Dutch Doom Days VI. In de setlist bevonden zich ook nog oude nummers als 'Pathway (Of Broken Glass)' en 'This Is Goodbye' van het album 'The Pathway'. Sommige nummers - ook 'Roses On My Grave' - zijn intussen uitgegroeid tot ware doom klassiekers. Het album was echter al een poosje niet meer verkrijgbaar en daarom brengt Displeased Records het terug uit, voorzien van een nieuwe mastering en aangevuld met vijf bonus tracks.

Wanneer je verzameling van deze Rotterdamse doom metal band nog niet compleet was, komt deze heruitgave dus als geroepen. Aan het geluid is niet zoveel veranderd, zodat dit authentiek blijft. Je merkt ook wel dat de zang van Pim Blankenstein in de loop der jaren veel krachtiger en zelfverzekerder geworden is. En dat de evolutie in de studio niet stil gestaan heeft. Het blijft echter een genot om te genieten van 'Roses On My Grave' en het zware 'Deep Down' waar ook een plechtig gesproken stuk in komt. Verder wisselt de zang in bijna elk nummer tussen cleane vocalen, zware grunts en gesproken fragmenten, dit alles is dooraderd met melancholieke gitaarsolo's. De toetsen completeren het geheel. Soms zweverige synths, soms ook klassieke piano die een track als 'Camouflage' erg mooi opent. Met de klassieke doom/death ingredinten heeft Officium Triste altijd heel sfeervolle muziek geschapen. Ook al in 2001, laat dat duidelijk zijn!

Als bonus tracks hebben we 'Roses On My Grave' in de versie die te vinden was op de gelijknamige ep en een live versie van dit nummer, opgenomen in de 013 in Tilburg in 2002. Daar komt ook de live registratie van 'Pathway' vandaan. 'Headstone' en 'Divinity' zijn afkomstig van de promo uit 2000. Met 'The Pathway' haal je een brok doom geschiedenis en vijfenzeventig minuten diepgaande emoties in huis.