Kingfisher Sky - Hallway Of Dreams

Kingfisher Sky - Hallway Of Dreams

Label : Suburban | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Wanneer ik me voorbereid om 'Hallway Of Dreams' van Kingfisher Sky te bespreken, stuit ik meteen op een aantal overeenkomsten met Delain. Het betreft hier namelijk ook iemand die in 2001 Within Temptation verliet - ditmaal drummer Ivar de Graaf - om daarna jaren in stilte zijn eigen muzikale wegen uit te stippelen in het gezelschap van een zangeres en uiteindelijk een band om zich heen vormt waarin een ex-Orphanage lid zit (bassist Eric Hoogendoorn). Tot zover de parallellen, want de muziek is toch wel anders dan op 'Lucidity' van Delain.

Er is dus lang gewerkt aan 'Hallway Of Dreams' en dat vertaalt zich in een erg professioneel album dat een kraakheldere productie meekreeg door het duo Jochem Jacobs (Textures) en Bouke Visser. Judith Rijnveld is een klassiek geschoolde zangeres die zingt als een nachtegaal, maar zij schreef samen met Ivar ook alle (diepgravende) teksten die gebaseerd zijn op beeldende kunst, surrealistische films en Griekse mythologie. Ook de muziek is van dien aard om te gaan zitten en weg te dromen. Dit is namelijk geen hard album, buiten wat stevige gitaren zijn de invloeden uit progressieve rock en (vooral) folk en pop meer bepalend. Het is zeker geen bombastisch gothic metal album, maar een sobere registratie van diepinnerlijke gevoelens die op een integere wijze met ons gedeeld worden.

Natuurlijk had ik extra aandacht voor het drumwerk - een drummer als centrale figuur van een band kom je niet dagelijks tegen - en dat wijkt behoorlijk af van de platgetreden paden, waarvoor hulde. Daarnaast beheerst de zuivere zang van Judith het album en kunnen we de rest van de band voorlopig als een prettige aanvulling van het geheel zien, ook al bevatten 'November' en 'Through My Eyes' sierlijke solo's die me aan Pink Floyd doen denken. Meerdere nummers roepen de sfeer op van Blackmore's Night, vanwege tokkelende gitaren en heldere zang. Het mysterieuze begin van 'Persephone' past helemaal in het thema van de Griekse mythologie. Geen enkel nummer blijft in een bepaalde stijl en laat dit nou net de bedoeling van de band geweest zijn: het maken van muziek, wars van alle trends of genres. Voor metal fans zal 'Hallway Of Dreams' te zacht uitvallen, maar voor wie de behoefte voelt om zich te ontspannen met een glaasje wijn zal dit album de komende tijd bij de hand houden.