Gamma Ray - Land Of The Free II

Gamma Ray - Land Of The Free II

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Zo nu en dan eens binnen je eigen materiaal rondsnuffelen je daardoor laten inspireren hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Zolang je niet in de valkuil loopt om je vorige arrangementen en solo's klakkeloos over te nemen, kan er heel wat leuks uit voortkomen. Gamma Ray liet zich met dit nieuwe album inspireren door hun 'Land Of The Free' uit 1995 en dus pakt ook deel twee uit met melodieuze, opgewekte metal songs.

Zorgt de band daarmee dan voor een ondoordachte kopie van het eerdere album? Nee, niets daarvan. Dit 'Land Of The Free II' staat vol met frisse, moderne nummers. Vanaf 'Into The Storm' is duidelijk is duidelijk dat dit album gevuld is met complexe, frisse gitaarlagen, soepel lopende gitaar duels, heerlijke solo's en riffs en de prima zang van Hansen. Ook de refreinen blijven weer lekker lang hangen waardoor je, voor je het weet, nummers als 'To Mother Earth', een klassiek voorbeeld van hoe een power metal song in elkaar hoort te steken, en 'Rain' mee loopt te brullen. De invloeden van de jaren tachtig zijn zeer sterk aanwezig zonder ook maar eventjes oudbakken te klinken en het eindresultaat is een dik uur heerlijke, krachtige, positief gestemde power metal songs: of het nu het lange 'Insurrection', het rappe 'From The Ashes' of het meeslepende 'Empress' is.

Wat ik alleen niet begrijp aan dit 'Land Of The Free II' is het schaamteloos 'buurtje-leen' spelen bij een band als Helloween en Iron Maiden. Diverse passages en riffs van vooral laatstgenoemde band lijken rechtstreeks gekopieerd. Zo zal het je geen enkele moeite kosten 'Rime Of The Ancient Mariner' te herkennen in 'Opportunity', maar ook een loopje uit 'Eagle Fly Free' is vrij gemakkelijk te herkennen in 'To Mother Earth. En geloof me, met gemak ga je er nog veel meer vinden. Even te gemakkelijk en te goedkoop heren!

Ondanks dat Gamma Ray het natuurlijk niet nodig heeft bepaalde passages van andere bands zo te kopiren, komen de Duitsers wel met twaalf nummers die het schoolvoorbeeld van power metal zijn en waaraan elke liefhebber een heerlijke cd zal hebben.