Asrai - Pearls In Dirt

Asrai - Pearls In Dirt

Label : Season Of Mist | Archiveer onder gothic metal

Vera : De Rotterdamse formatie Asrai neemt een heel apart plekje in tussen alle andere gothic bands die Nederland rijk is. Hun wortels liggen in de new wave en punk scene van de jaren tachtig - ze bestaan ook al sinds 1988 - en die invloeden zijn nog steeds te horen op hun derde album. 'Pearls In Dirt' zal op 12 november in de winkels liggen en bevat tien nieuwe composities die onderling heel wat variatie bieden. Asrai heeft in Margriet niet alleen een uitstekende zangeres, maar haar tweelingzus Karin vinden we achter het drumstel en met Manon (toetsen, viool) telt de band maar liefst drie vrouwen.

Elk nummer heeft een aparte charme. 'Delilah's Lie' is erg donker en steunt op lage, hoekige gitaren en de zang van Margriet die zich ook dikwijls in de lagere regionen situeert. 'Your Hands Go Cold' gaat door zijn dramatiek eerder de richting gewone gothic rock uit. Elk nummer bevat stevige gitaren, maar de orkestratie komt wat meer op de voorgrond in het balladesque 'Stay With Me'. Verrassend opzwepend is 'Go', een partynummer dat het live goed zal doen. Hetzelfde kunnen we zeggen van het wilde 'Awaken' waar de punk roots van de band nog even zegevieren. Maar er zijn ook momenten van weemoed en verlangen. Zoals in het gevoelige 'Something I Said' waar de ruimtelijke gitaarklanken echt kippenvel doen rijzen. De single 'Sour Ground' wordt op 5 november uitgebracht en heeft door gitaren en toetsen een jaren tachtig new wave tintje (U2), een sfeer die heel het album beheerst trouwens. Een ander hoogtepunt is het slepende 'Chain Me' met een vervormd gesproken fragment (door een man). Hier staat weemoed en verlangen weer centraal.

'Pearls In Dirt' werd net als zijn voorganger 'Touch In The Dark' (2004) opgenomen in de Excess Studio met Hans Pieters, maar verdere opnamen gebeurden in de Gate Studio met Sascha Paeth die het album ook produceerde. Bovendien is 'Pearls In Dirt' het eerste album dat uitkomt op Season Of Mist. Asrai bruist van energie en dit album zal gevolgd worden door een Europese tournee. In dit album zitten genoeg verrassingen en diversiteit om het succes van Asrai nog uit te breiden. Het is de sympathieke band van harte gegund!.