Fraise - A New Beginning

Fraise - A New Beginning

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Ik zit aardig in het power metalwereldje, maar van Fraise had ik nog nooit gehoord. Toch is dit volgens de bio al het tweede album van deze Zweden. Een volwaardig album van twaalf nummer aan power metal krijg ik voor mijn kiezen, maar na de releases van Mystic Prophecy, Circus Maximus en Nightwish valt het niet mee om nog indruk op me te maken. Dat doet de band dan ook niet echt. Nu valt het in het overvolle woud van de power metal ook niet mee om echt iets bijzonders neer te zetten, we heten immers niet allemaal Rhapsody of Kamelot.

Toch heeft deze band de plank niet helemaal misgeslagen. Al was ik daar bij het eerste nummer, 'Fall A Prey', wel een beetje bang voor. Het klinkt rommelig, de zang is redelijk en het refrein gewoonweg irritant. Daarbij is het nummer ook nog eens voorspelbaar. Nummer twee, 'Heal Me Now, is van een heel andere orde. Het klinkt zwaarder, spannender, de zang is lager en veel beter, en de melodieÎn zijn sterker. De rest van de nummers is zo'n beetje een mix tussen de eerste twee, maar over de gehele lijn zijn ze wel degelijk sterker dan het eerste liedje op de plaat. Er komen gedurende de schijf regelmatig leuke breaks, aardige solo's, spannende melodieën en goed gezongen stukken voor, maar helaas ook slappere passages en clichè stukken. Een nadeel vind ik ook dat veel nummers gedragen worden door staccato-riffs. Dat heeft toch niet mijn voorkeur. Toch hebben tracks als 'Sign Of Victory' en vooral 'Arian and Arador' zeker hun echte sterke kanten die het luisteren meer dan waard zijn. Alleen zou ik zanger Ola Hedman wel willen adviseren om minder vaak de hoogte op te zoeken, in de lagere regionen klinkt zijn heldere stem een stuk overtuigender. Wat de productie betreft kan ik zeggen dat alle instrumenten goed te horen zijn, maar de productie is niet echt strak, ietwat schel en de zang staat wat hard.

Geen slecht album dus, maar zeker niet de topper die de bio beloofd. Er zit echter wel meer in en dat verwacht ik dan ook van het volgende album heren!