Evile - Enter The Grave

Evile - Enter The Grave

Label : Earache | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Hou je van thrash? Ben je de afgelopen jaren ook zo teleurgesteld in Slayer? Mis je de oude, rauwe gevoel van de jaren tachtig en negentig? Zo ja, dan heb je met Evile een band die je niet mag missen. Deze Britten hebben heel goed begrepen hoe thrash moet klinken en hebben op hun debuut 'Enter The Grave' een mix van de betere thrash bands weten te produceren.

Gelijk met het titelnummer laten ze horen waar hun wortels liggen. In nog geen minuut tijd heb je al Exodus, Testament, Metallica en Annihilator al gehoord. Uiteraard mogen de riffs a la King/Hannemann niet onvermeld blijven en de zang van Matt Drake komt akelig dicht in de buurt van Tom Araya. Hij klinkt godverdomme meer als Araya dan Araya zelf tegenwoordig. Vooral tijdens de tweede nummer 'Thrashers', waarbij de band alle remmen los gooit, wordt je echt niet meer los gelaten. De riffs zijn op en top THRASH, de solo's vliegen je om de oren en de drums van Ben Carter zijn bijna zo goed als die van Lombardo. Luister ook naar de geweldige 'We Who Are About To Die' die in het begin een heerlijk 'Seasons In The Abyss' achtig sfeertje uitstraalt een paar minuten later uitbarst in een snel Metallica achtig nummer. Ik wil de band echter niet af doen als een goedkope Slayer of Metallica kloon, want daarvoor zijn ze te goed. Bovendien weten ze uiteenlopende thrash bands goed tot één geheel te laten samensmelten. Alles klopt dan ook aan deze plaat. Bovendien heeft Flemming Rasmussen (jaja, bekend van Metallica's 'Ride The Lighning' en 'Master Of Puppets') heeft de plaat een waardig en passend geluid meegegeven.

Mijn enige punt van kritiek is dat de plaat met zijn 53 minuten, vooral voor thrash begrippen, een beetje aan de lange kant is. Voor de rest is 'Enter The Grave' een plaat die elke thrash fan in huis moet halen.