Witchcraft - The Alchemist

Witchcraft - The Alchemist

Label : Rise Above Records | Archiveer onder doom metal

Erik : Met hun derde en uitermate cruciale langspeler 'The Alchemist' moet het met de doorbraak van Witchraft wel lukken. Nog steeds draagt de uit Zweden stammende band het stigma van een doodgewone doom band om zijn nek als een bengelend koord. Dat stadium zijn ze wel voorbij.

Alhoewel, de negen met Black Sabbath overgoten muzikale stukjes leunen schaamteloos tegen alle oude doom goden aan en de 'vibe' die de seventies met zich meedroegen. Maar in tegenstelling met hun eerdere twee CD's, blaast door 'The Alchemist' een frisse wind van goed songmateriaal met sterke composities en veel seventies geluidjes als Hammonds, saxofoon (in het geweldige 'Remembered') en een tamboerijn. Het lijkt alsof het overdonderende succes van het Australische Wolfmother, dat sinds vorig jaar door jongelui van heden op handen wordt gedragen, Witchraft heeft wakker geschud om uit hun grot te komen en verdorie eens het succes op te eisen dat ze verdienen. Witchraft bedient zich echter niet van de vloeiende rauwe groove of de pakkende riffs die Wolfmother zo kenmerkt. Het klinkt allemaal wat strakker, wat meer gestructureerd (misschien zelfs wat te gestructureerd) en bevat gewoon niet altijd dat juiste ruige gevoel. De grote (schoppen)aas in de mouw van Witchcraft is de uitermate charismatische zanger Magus Pelander, die een kruising is van Diamond Head zanger Sean Harris, Pentagram's Bobby Liebing en Led Zeppelin's Robert Plant. Misschien leunt de band wel het meest tegen Led Zep aan. Dit hoor je overduidelijk in het titelnummer 'The Alchemist', wat overigens uit drie delen bestaat en het beste nummer van de CD is. Misschien moeten we dat doomlabel maar eens schrappen en spreken van een nieuwe rockformatie pur sang. Erg prettige CD en een leuke voorbode voor de uitgebreide intercontinentale tournee die eind 2007 van start gaat!