Steel Assassin - War Of The Eight Saints

Label : Sentinel Steel | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Bij de vergrijsde heavy metal fanaat zal bij het horen van de naam Steel Assassin misschien een belletje gaan rinkelen. De band's geschiedenis gaat namelijk terug naar het begin van de jaren tachtig en in 1984 stonden ze met het nummer 'The Executioner' op de welbekende 'Metal Massacre' compilatie. Helaas kwam men niet verder dan een aantal demo's en viel de band in 1985 uit elkaar. Twintig jaar later kwamen vier van de vijf originele bandleden weer bij elkaar, vond men in John Falzone een nieuwe zanger en maar liefst 24 jaar na de officile oprichting is men toe aan het debuut 'War Of The Eight Saints'!

Na het horen van dit debuut kan ik alleen zeggen dat het de moeite van het wachten zeker waard was. Al vanaf de eerste tonen laten deze heren horen dat ze geen groentjes zijn en hebben ze je aandacht meteen vast. Verwacht echter geen oubollige heavy metal want hoewel de band zeer traditioneel en "klassiek klinkt, klinken de nummers tegelijkertijd erg up to date. Al vanaf de opener 'Hawkwood' is het bangen geblazen op de ijzersterke heavy metal riffs, flitsende solo's, strakke ritmesectie en de krachtige vocalen van Falzone. Goddomme, wat een stem heeft die vent zeg. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat de beste man tot n van de beste heavy metal zangers van dit moment behoort. Denk maar aan het uithoudingsvermogen a la Dickinson, de volume van Dio en de duistere, toch gevoelige kant van Jeff Scott Soto en je weet dat het niet mis kan gaan. De rest van de band doet daar echter niet onder en vooral het gitaarwerk van de heren Curran en Mooney is om je vingers bij af te likken.

De elf nummers op deze plaat zijn stuk voor stuk prachtige composities en vervelen geen moment. Of het nu gaat om een snel nummer als 'Curse Of The Black Prince', mid-tempo beuker 'Sword In The Stone' of de tien minutendurende titelnummer, klinken zij allemaal even overtuigend. Hoe kan het anders dat je na 64 minuten nog steeds op het puntje van je stoel zit? Gelukkig hebben ze de productie enigszins ouderwets weten te houden, maar de plaat toch ontzettend krachtig laten klinken. Alles is dan ook perfect in balans en heeft Rich Spillberg (o.a. Wargasm) van 'War Of The Eight Saints' een gitaarplaat gemaakt.

'War Of The Eight Saints' is simpelweg een meesterwerkje geworden en als de plaat in de jaren tachtig was uitgebracht had het nu ongetwijfeld tot de klassiekers behoord. Maar wat maakt het ook uit? Wat mij betreft is de plaat nu al een klassieker. Heren, van harte! Beter laat dan nooit.