Ignitor - Road Of Bones

Ignitor - Road Of Bones

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De heavy metal puristen onder ons kennen deze Texanen vast nog van hun in 2004 uitgebrachte EP 'Take To The Sky' en van hun optredens op onder andere Keep It True. De muziek van deze dames en heren vond ik destijds best te pruimen (jaja, zelfs met een zangeres), dus ik was best benieuwd hoe dit debuut zou klinken.

Nou moet ik toegeven dat het best een lekker plaatje is geworden. Wanneer men na de veertig seconden durende intro losbarst met het titelnummer voel je vanzelf je nek op en neer gaan en wordt de luchtgitaar weer eens tevoorschijn getoverd. De band is geen millimeter verwijderd van hun traditionele US-power metal en klinkt ontzettend sterk. Deze dames en heren spelen METAL en dat laten ze vol enthousiasme horen. De spontaniteit druipt van de nummers af. De schorre stem van zangeres Erika klinkt goed in het gehoor en is ten opzichte van de EP enorm vooruit gegaan. Deze dame moet het niet hebben van gevoelig gejammer en schreeuwt haar longen uit het lijf om te laten zien wie de touwtjes in handen heeft. De term "Ballcrusher zal wel goed bij haar passen. Al moet ik wel toegeven dat ze vooral in de hogere regionen enigszins geforceerd klinkt, maar dat mag de pret niet drukken. De snelle riffs die je speakers lijken uit te scheuren en de gierende solo's liggen bovendien lekker in het gehoor en productioneel is er helemaal niets mis met deze plaat. Hoewel de productie enigszins hedendaags klinkt is de CD niet overgeproduceerd (wat bij veel bands helaas wel het geval is) en heeft men het ouderwetse charme weten vast te houden.

Ik moet echter wel een paar kanttekeningen plaatsen, want hoewel het album op eerste gehoor best lekker klinkt, zijn niet alle nummers even overtuigend en is een speeltijd van 53 minuten iets te lang om de aandacht tot het eind vast te kunnen houden. Twee of drie nummers en tien minuten minder was de plaat zeker ten goede gekomen. Het feit blijft dat 'Road Of Bones' een geslaagd album is geworden die de fans van traditionele heavy metal zeker zal aanspreken.