Demiricous - Two (Poverty)

Demiricous - Two (Poverty)

Label : Metal Blade | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Je hebt van die dingen die grenzen aan het onbegrijpelijke. Zo verloor S.C. Heerenveen onlangs op een donderdag met 5-1 in de UEFA Cup, en amper drie dagen later rollen ze de tegenstander thuis op met een 9-0 overwinning in de vaderlandse competitie. Hoe kan dit? Ligt het aan die ene wissel? Ligt het aan een andere manier van trainen? Zouden ze salarisvermindering krijgen als ze weer zouden verliezen? Wie het weet, mag het zeggen. En nu vraag je je natuurlijk af wat dit alles met deze nieuwe CD van Demiricous te maken heeft. Welnu, je kunt het debuut album van deze heren vergelijken met de UEFA-cup wedstrijd van Heereveen, en het nieuwe album met de 9-0 thuisoverwinning.

'Two' ramt, beukt en knalt, precies zoals het bij een vette metal plaat moet. Ligt dat aan de nieuwe zanger die stevig staat te brullen? Ligt het aan de sterke en gitaar georiƫnteerde productie van Erik Rutan? Ligt het aan de opgekropte agressie die de mannen hebben gehad na een jaar van hard werken en weinig verdienen? Of ligt het aan het vele touren dat de band heeft gedaan waardoor men lekker strak is gaan spelen en een behoorlijke eigen identiteit als band zijnde heeft opgebouwd? Wie het weet, mag het zeggen.

Feit is dat Demiricous een lekker strak album aflevert. Een ouderwetse wardance, een klein beetje punk, af en toe Kataklysm-achtige death metal, maar vooral op de Slayer-leest geschoolde thrash, het is allemaal aanwezig en het klinkt allemaal prima. 'Two' (veertig minuten muziek verdeeld over twaalf songs) is wat mij betreft een stevige aanrader voor elke liefhebber van het hardere metaal.