Darkthrone - F.O.A.D.

Darkthrone - F.O.A.D.

Label : Peaceville | Archiveer onder black/pagan metal

Tormentor Erich : "Door die mix van stijlen en alternatieve versies van nieuwe tracks laat deze single horen dat het goed mogelijk is dat het nieuwste Darkthrone album straks wel eens heel anders zal klinken dan we misschien verwachten. Met deze woorden sloot ik nog niet zo lang geleden de recensie van de Darkthrone single 'New Wave Of Black Heavy Metal' af.

En nu, met de nieuwe cd 'F.O.A.D' voor mijn neus en zonder nog maar een seconde te hebben beluisterd kan ik wel alvast constateren dat het artwork in ieder geval anders is dan verwacht. De zwart wit getekende hoes lijkt wel een afgekeurde Voivod hoes te zijn, en het boekje dat gevuld is met kleurenfoto's (!) doet niet onder voor een reisgids over Noorwegen, check it out! Daarnaast hebben de heren Noculto en Fenriz ook nog de moeite genomen om bij elke song wat liner notes te schrijven en als klap op de vuurpijl geven de heren nog even per persoon tien tips omtrent essentile metal albums die jouw eventuele metaalmoeheid zullen verpulveren. Geweldig gewoon!

En de muziek dan? Tja, die ligt eigenlijk toch wel gewoon in het verlengde van 'The Cult Is Alive', maar dan wel met nog meer uitschieters naar de jaren tachtig. Zo staat 'The Church Of Real Metal' bol van de goed bedoelde jaren tachtig riffs en ook die lange ranzige solo past goed in het geheel. Hier en daar komt men gedurende de veertig minuten muziek (negen songs) zelfs een klein Black Sabbath achtig rifje tegen en als Fenriz dan ook nog zingt "Modern metal I don't give a fuck, OEH! I was raised on rock! If you don't understand what I mean, then listen to Venom's 'Acid Queen', dan slaat hij hiermee de nagel op z'n kop. Liefhebbers van ranzige, ouderwetse en lekker smerig gespeelde metal kunnen hier hun gang gaan. Black metal puristen en Darkthrone liefhebbers van het eerste uur zullen echter het nut van dit album niet meer kunnen inzien.