Ava Inferi - The Silhouette

Ava Inferi - The Silhouette

Label : Season Of Mist | Archiveer onder gothic metal

Kim : Dreigende, donkere wolken verschijnen voor de zon van het warme land aan de Atlantische oceaan; in Portugal komt gothic doom wederom tot leven. Nou ja, eigenlijk prachtige doom met een kleine injectie gothic. Inspiratie genoeg ondanks de stralende omgeving waarin de band zich bevindt.

Deze Portugese metal formatie is moeilijk te vergelijken met bands zoals Draconian omdat deze laatstgenoemde veel My Dying Bride invloeden heeft en de grunts centraal staan ten opzichte van de vrouwelijke zang. Ava Inferi heeft dit alles niet; daarmee kunnen we concluderen dat deze doomfanaten origineel zijn. Dit komt vooral tot uiting in de samples die de band gebruikt, de pianopartijen en de uitdagende, sexy stem van zangeres Carmen Simoes. Zo horen we bijvoorbeeld in 'A Danca Das Ondas' zeegeluiden en sirenes in het nummer 'Viola'. Carmen heeft een dijk van een stem: zoetsappig, lieflijk gefluister het ene moment, terwijl ze het andere moment een krachtige rock of melodieuze operastem laat horen. De spirituele kant van het debuutalbum 'Burdens' laat ze hier weg wat naar mijn idee een goede†ontwikkeling is.

Met 'The Silhouette' gaat de band verder waar 'Burdens' eindigt. Deze combinatie van doom met een vleugje gothic doet het goed bij mij, zeker als je er in slaagt beide invloeden in de juiste proporties neer te zetten. Angst, emotie, depressie en een dosis power maakt deze CD sterk. Zangeres Carmen zingt ook mee op de heropname van 'Under The Moonspell' van de eveneens uit Portugal afkomstige band Moonspell. Misschien is het een idee om samen op tour door Europa te gaan? Hebben we meteen het beste van zuidelijk Europa bij elkaar.