Ancient Creation - Evolution Bound

Ancient Creation - Evolution Bound

Label : Melissa Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Kijk, ik vind het niet erg dat een band verschillende stijlen et elkaar vermengt, maar over het algemeen hoeft dat van mij niet. Waarom? Vooral omdat verschillende stijlen uiteenlopende sferen oproepen waardoor de combinatie soms verwarrend klinkt. Op het ene moment klinkt de muziek erg pakkend en begin je de smaak te pakken te krijgen en vervolgens zit je in een geheel ander sfeer en moet je daar weer aan wennen.

Dat is dan ook het geval met deze debuut van Ancient Creation. De band vermengt verschillende soorten metal, met moderne power metal als hoofdingredint. De band gebruikt invloeden uit traditionele heavy metal van Helloween en gooit daar moderne, vrij technische invloeden van de prog-bands zoals Fates Warning er doorheen. Regelmatig schiet ook de naam Nevermore in mijn bol en het gitaargeluid van Chuck Schuldiner (r.i.p.) ten tijden van 'The Sound Of Perseverance' is duidelijk hoorbaar. De nummers zitten vrij complex in elkaar en hebben meerdere luisterbeurten nodig om tot hun recht te komen. Bovendien zijn de uiteenlopende invloeden behoorlijk verwarrend, waardoor de nummers zelfs na vele luisterbeurten niet blijven hangen. Het stemgeluid van Steve Bently is daarnaast van het soort "love it or hate it en hoewel de man een krachtige stem heeft, doet zijn zang mij weinig. De grunts die in sommige stukken om de hoek komen kijken geven de muziek een (Zweedse) death metal gevoel en zijn naar mijn mening totaal misplaatst. Tot slot is de doffe productie een groot punt van kritiek. Hierdoor klinkt de plaat als een goedkope demo en ja, een goede productie is bij dit soort complexiteit essentieel.

Al met al is 'Evolution Bound' redelijk album geworden en muzikale vakmanschap is zeker aanwezig. Het is echter geen album geworden die je niet kan missen. Eerst even beluisteren dus.