Space Eater - Merciful Angel

Space Eater - Merciful Angel

Label : I Hate | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Voor zover ik me kan herinneren is Space Eater de eerste band uit Servië die mijn pad kruist. Niet dat het wat uitmaakt, maar toch vond ik het enigszins "interessant”. Bij het zien van de bandnaam moest ik uiteraard gelijk denken aan het gelijknamige Gamma Ray-nummer, maar daar blijft de vergelijking dan ook bij.

Space Eater laat op 'Merciful Angel' een tiental (intro meegerekend) thrash songs in de Amerikaanse stijl horen. De band noemt bands zoals Testament, Heathen en Agent Steel als invloeden op en daar kan ik me prima in vinden, maar men moet ook denken aan Exodus, Slayer en vooral Overkill. Soms neigen de nummers een beetje naar de traditionele heavy metal, wat vooral met de Dickinson-achtige zang van Bosco Radisic te maken heeft. De man heeft een eigenzinnige stem en zijn stem is moeilijk om ergens mee te vergelijken. Denk maar aan een mix van Bruce Dickinson, John Cyriis (ex-Agent Steel) en Bobby "Blitz” (Overkill) en je kunt je misschien een idee krijgen.

De nummers op dit debuut klinken over het algemeen er goed en de plaat bevat de intensiteit die een goede thrash plaat moet hebben. Alleen zijn de nummers niet allemaal overtuigend. Zo vind ik de Iced Earth-achtige break in het titelnummer niet bij de muziek passen en staan de heren hun mannetje vooral in de snelle nummers zoals 'Bomb Away', 'Death From Below' en vooral de Slayeriaanse 'Operaphobia' (geniale titel trouwens). Bovendien vind ik het gitaargeluid net iets te dof, wat ik persoonlijk totaal niet bij thrash metal vind passen.

Al met al is 'Merciful Angel' een leuke plaat geworden. Maar ja, als je van thrash houdt kun je deze maand beter onder andere de platen van Evile en Hellish Crossfire in huis halen.