Resistance - Patents Of Control

Resistance - Patents Of Control

Label : Lion Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Twee jaar geleden bracht de Amerikaanse heavy metalformatie Resistance de redelijke debuut 'Lies In Black' uit. Onlangs kwam men middels 'Patents Of Control' met een prima opvolger die het debuut op alle fronten overtreft.

De stevige heavy metal met hier en daar thrash invloeden klinkt op deze tweede plaat beter gebalanceerd. Al vanaf de opener 'End Of Today' heeft de band je meteen in zijn greep en laat moeilijk los. De gitaar riffs klinken ontzetten krachtig en vooral afwisselend. De tempowisselingen zijn bovendien uitstekend gearrangeerd en de band neigt nu een beetje naar Iced Earth. Daarmee wil ik echter niet zeggen dat de band Jon Schaffer en co. achterna gaat, maar de combinatie van power metal en thrash heeft een soortgelijk sfeertje (luister maar naar 'The Cleansing'). Zanger Robbie Hett springt op deze plaat nog meer uit dan voorheen en weet genoeg afwisseling in zijn stem te brengen en het verbaast me dat hij soms akelig dicht bij Blackie Lawless in de buurt kom wanneer hij zijn strot openscheurt. Hij is dan ook een uitstekende heavy metal zanger en laat veel van die flikkerige power metal zangertjes ver achter zich. De samenzang die de band op deze CD neerzet past bovendien perfect bij de muziek en geeft de nummers een extra dimensie. Bovendien komen de songs door de krachtige productie goed uit de verf en dat zorgt er voor dat de plaat niet snel verveelt.

Resistance heeft een prima plaatje afgeleverd die de fans van stevige heavy metal zeker zal aanspreken. Ga deze plaat zeker eens beluisteren.