Nightmare - Genetic Disorder

Nightmare - Genetic Disorder

Label : Regain Records | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : Precies twee jaar geleden verscheen 'The Dominion Gate', een uitstekende power metal schijf van het Franse Nightmare in de stijl van Symphony X en Iron Maiden. Sterke nummers en een knallende productie maakten de CD tot n van de verassingen van 2005. Hooggespannen waren mijn verwachtingen dan ook toen ik hoorde dat ik de nieuwe plaat 'Genetic Disorder' mocht bespreken.

Onder productionele leiding van Fredrik Nordstrm (Arch Enemy, Dream Evil, Dimmu Borgir, In Flames) in zijn eigen Fredmann studio werd 'Genetic Disorder' opgenomen en ik verwachtte dan ook een topgeluid op deze schijf. Eerlijk gezegd vind ik juist de productie de grote tegenvaller op deze CD. Het geluid is te veel dichtgemetseld en klinkt veel minder genuanceerd op dan zijn voorganger. Daardoor zijn de nummers een stuk minder herkenbaar waardoor ze op den duur nogal veel op elkaar gaan lijken. Na een nummer of vijf heb ik er dan ook eigenlijk al genoeg van; teleurgesteld over het geboden materiaal, maar ook totaal niet nieuwsgierig over wat er nog komen gaat.

Natuurlijk blijft Nightmare een bovengemiddelde band: Zanger Joe Amore is nog steeds een topper en speltechnisch is 'Genetic Disorder' een overtuigende CD. Slechte nummers staan er niet op, maar Nightmare heeft naar mijn mening een stukje eigen identiteit verloren, en dat is erg jammer. Fredrik Nordstrm is een topproducer, maar veel van zijn producties beginnen toch wel wat veel op elkaar te lijken. Nightmare was slimmer geweest als men Terje Refsnes weer had ingehuurd, die 'The Dominion Gate' geproduceerd heeft, dan waren nummers als 'Nothing Left Behind' en 'The Dominion Gate Part II' een stuk beter uit de verf gekomen en was 'Genetic Disorder' wederom een topplaat geworden. Nu blijft ie steken in de categorie 'betere middenmoter'.