Soilwork - Sworn To A Great Divide

Soilwork - Sworn To A Great Divide

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : 'Sworn To A Great Divide' is alweer de zevende cd in het rijtje titels van Soilwork. Bij het schrijven van de cd had het Zweedse zestal dit keer een flinke uitdaging te overwinnen: het vertrek van Peter Wichers zorgde er niet alleen voor dat de band een gitarist, maar ook hun belangrijkste componist verloor. Laat dit hernieuwde Soilwork horen het ook zonder hem te redden?

Wat op dit 'Sworn To A Great Divide' opvalt is dat diverse oudere elementen, zoals de thrash invloeden en twin guitar attack, net even wat meer nadruk krijgen dan op de meest recente zilverlingen van dit zestal. Er wordt als het ware een kleine greep terug gedaan richting 'Natural Born Chaos' (2002) en 'A Predator's Portrait (2001), zonder ook weer al te veel van de verworven melodieën', zoals op 'Stabbing The Drama' (2005) werden gebruikt, los te laten. Ook zijn de keyboards, met een kleine uitzondering hier en daar, wat meer naar de achtergrond teruggedrongen. Daarmee is in elk geval geprobeerd de balans tussen agressie en melodie weer terug te pakken. Niet overal is dat even goed geslaagd want tracks als 'Exile' en 'Your Beloved Scapegoat' kunnen nu niet echt als (overwegend) agressief gekenmerkt worden en dat bijna elk nummer is voorzien van een refrein met zuivere vocalen zal ook niet iedereen aanspreken, De plaat kent echter ook een aantal 'rampetampers' zoals 'Sworn To A Great Divide', 'As The Sleeper Awakes' en vooral het vlammende 'The Pittsburgh Syndrome'. Zanger Björn 'Speed' Strid was toch al niet bedeeld met een beroerde strot, maar hij klinkt deze keer nog iets meer emotioneel geladen en passievol; de samenwerking met Devin Townsend op dit vlak werpt echt zijn vruchten af.

Persoonlijk vind ik het fraai om te zien dat Soilwork een poging gedaan heeft om de balans tussen agressie en melodie van 'Natural Born Chaos' te herpakken. Zal dat alle liefhebbers van weleer weer terug brengen bij de band? Gelet op de nog steeds aanwezige zuivere vocalen vast niet, dus toch maar even beluisteren voordat je hem al dan niet aanschaft?