Mortal Sin - An Absence Of Faith

Mortal Sin - An Absence Of Faith

Label : Armageddon Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Toen Mortal Sin in 1986 het fantastische 'Mayhemic Destruction' uitbracht, leek niets een succesrijke carrire in de weg te staan. Ook opvolger 'Face Of Despair' (1989) bleek van hoog niveau. Maar de band viel daarop, na een grote tour, snel uit elkaar en met de release van 'Every Dog Has It's Day' (1991) was niet alleen bassist Andy nog over, maar ook het hoge niveau verdwenen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat Mortal Sin even daarna het voor gezien hield. Na enkele mislukte herstart pogingen, werd in 2004 een laatste reanimatie van Mortal Sin gestart. En met succes getuige het nieuwe album 'An Absence Of Faith'.

Van de originele bezetting uit de beginjaren zijn zanger Mat Maurer en bassist Andy Eftichiou nog actief. Slecht een klein gedeelte en dat heeft wellicht effect op het geluid van weleer? Absoluut niet. Dit 'An Absence Of Faith' klinkt precies zo als Mortal Sin uit de jaren tachtig. Old-school thrash gedragen door machtige riffs. Natuurlijk staan nummers als 'Rise Or Fall', 'Out Of The Darkness' en 'Broken Promises' bol van de snelheid en agressie, maar daarnaast steken de nummers ook nog eens prima in elkaar. 'Tears Of Redemption (het tekstuele vervolg op 'Lebanon' uit 1986) en 'Eye In The Sky' laten misschien nog wel het beste horen waartoe dit Australische vijftal in staat is. De tand des tijds heeft blijkbaar geen invloed gehad op de vocalen van zanger Mat. Hij is fel en zingt misschien nog wel gevarieerder dan op het materiaal uit de jaren tachtig.

Ja, en dat alles maakt 'An Absence Of Faith' zonder enige twijfel n van de beste voorbeelden van dit jaar hoe old-school thrash hoort te klinken. Liefhebbers van thrash acts als Death Angel, Exodus, Overkill en Testament weten weer waar ze hun geld aan uit dienen te geven. Je zult niet teleurgesteld worden